خلاصه ماشینی:
"*مانی و سنت مانوی *ترجمۀ عباس باقری،چاپ دوم *تهران:نشر و پژوهش فرزان روز،1380 (به تصویر صفحه مراجعه شود)«به راستی این کیش،از آنجا که به شدت درخواسته هایش"مانوی"است و سازش بین آسمان و زمین و مصالحه با هر قدرتی را مردودمیشمارد،ناهمگونی خود را برای گسترش در جامعه ثابت کرده زیرا هرآرمانی باید خود را"انسانی"و در نتیجه،مسلما کمتر"آرمانگرا"نشان دهدتا بتواند در جامعه مورد پذیرش قرار گیرد.
به رغم کارهای چند تن (به تصویر صفحه مراجعه شود)از نادر کارشناسانی که کوشیدهاند تاواقعیت تاریخی را روشن کنند،کارهایی که هیچ تأثیر واقعی برداوری همگانی نداشتهاند،هرگز یکدادرسی عمومی برای اعادۀ حیثیت به اینانسانها و آیینشان صورت نگرفته است،انسانهاو آیینی که از قرن سوم میلادی،از همان زمان که مانیجان خود را در راه"ارتداد نفرت انگیز و ضد مقدسات"خود گذاشت،محکومیت قطعی یافتهاند»،و این گونه به انجام میرسد:«چنین استوضع پروندهای که،برد در آن از پیش مسلم نیست."