خلاصه ماشینی:
"چنانکه پیداست،تا این زمان شیعیان امامی به طور کلی برایاروپاییان ناشناخته ماندهاند،تا اینکه با تأسیس حکومت صفویه در قرنهفدهم،ارتباطات سیاسی،تجاری و فرهنگی با دول غربی آغاز شد وجهانگردانی همچون پیر رافائل دومانس و ژان شاردن با سفر به ایران بهتوصیف واقعی آرای دینی ایرانیان آن زمان پرداختند.
دومانس که سالیانزیادی رئیس دیر جدید التاسیس کمپو چین بود،بخش مفصلی از کتاب 6661 ni aisrep fo etats (دولت ایران در سال 1666)خود را بهشرح عقاید،اعمال شرعی،اعیاد امامیه و نیز تشریح ملاقاتش با عالمبزرگ آن روزگار،محمد تقی مجلسی اختصاص میدهد و شاردن جهانگردپروتستان فرانسوی نیز به تشریح نقش سیاسی مجتهدان در دورۀ غیبتامام میپردازد که شاید این نخستین اشاره به گرایش علمای شیعه درمخالفت با سیاست حکام باشد.
در قرن هیجدهم،یوهان جکب ریسک،بزرگترین آلمانی عربیداناین دوره،به تحقیق راجع به امام علی(ع)پرداخت و ژوزف آرتور کمتهدوگبینو که بین سالهای 1855 تا 1858 دیپلمات فرانسه در تهران بود،با دو اثر خویش دربارۀ تاریخ خاورشناسی به نامهای«سه سال در آسیا»و«دین و فلسفه در آسیای مرکزی»(چاپ نخست آنها در سال 1895 درپاریس بود)شهرت یافت.
او با اینکه به ایران و هند سفر نکرده بود،ولی برای به دست آوردننسخ خطی امامیه بسیار تلاش کرد تا اینکه طی سفری به سوریه،بهمجموعۀ عظیمی از نسخ خطی عربی دست یافت و به ویرایش برخی ازآنها اقدام نمود که یکی از آنها کتاب احقاق الحق و ازهاق الباطل اثرنور الله مرعشی تستری معروف به شهید ثالث نویسندۀ مشهور شیعه بودکه به خاطر عقایدش در سال 1610 به دستور شاه جهانگیر به شهادترسیده است."