Skip to main content
فهرست مقالات

ارمغانی از میراث شهید ثانی (قده)

نویسنده:

(10 صفحه - از 14 تا 23)

خلاصه ماشینی:

"در این میان،خواننده متتبعی که دیگر آثار شهید را نیز به دقتوارسیده باشد،حق دارد بپرسد که آیا می‌توان آنچه را شهید بی مهرانهدربارۀ دانش کلام می‌گوید:با ثنای وافری که در منیة المرید خوانده است،سازگار شمرد؟ شهید-اعلی الله مقامه-در منیة المرید،از«علم کلام»به عنوان«اساس و پایۀ دانشهای شرعی»یاد می‌کند؛زیرا شناخت خدای متعال وپیامبر او و خلیفه پیامبر و نیز معرفت پاره‌ای امور دیگر را منوط به ایندانش می‌شمرد و آن را مایۀ جدا سازی و تمییز آراء صحیح و فاسد و حقو باطل قلمداد می‌نماید؛همچنین کتاب و سنت را مشوق این علم می‌داندو در این باره بشرح سخن می‌گوید. »24 دور نیست مرحوم شهید ثانی-رفع الله درجته-نیز چنین معنا یامعنای خاص دیگری از این قبیل را،اراده فرموده باشد؛آنجا هم که درمنیة المرید از درود بر«صحابه»،در آغاز درس و پس از درود بر پیامبرگرامی و اهل بیت-سلام الله علیه و علیهم اجمعین-،یاد می‌کند،25نظرش به همین معنا بوده باشد که جمع آن با احتیاط لازم و تقیۀ ضرورروزگار وی هم،-البته-بلا اشکال است؛و اللٰه اعلم و علمه اتم و احکم. از جملۀ اسناد مربوط به حیات شهید-رضوان الله علیه-،یکی،سرگذشتنامۀ خود نوشت اوست که به دست محمد بن علی بن حسنعودی جزینی،شاگرد وی،افتاده بوده و ابن عودی آن را در کتابی که بهنام بغیة المرید فی الکشف عن احوال الشیخ زین الدین الشهید تألیفکرده،توزیع و تضمین نموده است. اختتام این قلم انداز را نقل به مضمون دو فائده از فوائد قلمی شهیدقرار می‌دهیم از فوائد علم درایه و حدیث که چون منقول از خط آنبزرگوار بوده است،در شمار فوائد و متفرقات در أواخر دفتر دوم رسائل طبعگردیده34و فقرۀ اول،گفت و گوی زهری35با عبد الملک بن مروان استکه نمودار مساهمت«موالی»در بنای تمدن اسلامی است وحساسیت بنی امیه به ایشان و شهید-رضوان الله علیه-آن را از مقدمه‌یابن صلاح نقل کرده: ابن صلاح در کتابش از زهری روایت کرده که گفت:برعبد الملک بن مروان وارد شدم."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.