Skip to main content
فهرست مقالات

جابری و مفهوم عقل

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : عقل، مطابقت، هگل، نظریه مطابقت، عربی، فلسفه، کورنو، جابری و مفهوم عقل، واقعی، واقعیت

خلاصه ماشینی:

"زیرا اگر جابری متن خود کورنو را دیده بود مرتکب این سه اشتباهبزرگ:اشتباه در ترجمه،اشتباه در تأویل و اشتباه در تخطئه وکوچک انگاری عقل عربی و لغت عربی در مسأله سببیت نمی‌گردیدجابری شاهد مثال کورنو را دلیل می‌آورد برای مطلب خود،یعنی رسوخاندیشه مطابقت در زبان‌های اروپایی‌ای که ریشه لاتینی دارند،که فرانسه،اولین آنهاست،در حالی که بافت و سیاق شاهد مثال مذکور در کلامکورنو،(و نه در کلام فولکیه)خلاف این را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه زبان فرانسه و سایر زبانهایی که ریشه لاتینی دارندتنها زبانهایی هستند که در آنها یک لفظ مشترکا بر عقل و سبب اطلاقمی‌گردد سؤال اساسی ما این است که اگر به حسب آنچه جابری می‌گوید،عقل عبارت از ادراک اسباب و علل باشد آیا این امر دلیل کافی و یا حتیقرینه و شاهدی بر این است که تنها عقل غربی است که عقل سببیمحسوب می‌گردد و نه هیچ عقلی از تمدنهای دیگر؟اگر او کتاب پیشگفتۀ کورنو را دیده بود قطعا پاسخش به این سؤال منفی بود. »13 البته علت اینکه جابری این دو فصل را،که عنوانشان«عقل»و«معقولیت طبیعت»است،ذکر می‌کند و از بیان فصل هفتم که عنوانش«حقیقت»است خودداری می‌کند این است که اولمو در این فصل بیانمی‌کند که در قرن بیستم به دلیل پیشرفت علمی،تحولی ریشه‌ای واساسی در معنای حقیقت و مسأله مطابقت میان عقل و نظام طبیعت بهگونه‌ای که مدرسیان لاتین قائل بودند پدید آمده است و بر همین اساساولمو خود معتقد به تاریخمند بودن عقل و تطور عقل است و طبعا چنیندیدگاهی را جابری بر نمی‌تابد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.