چکیده:
هدف از تحقیق حاضر توصیف هوش عاطفی و راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و اجرایی دانشکدة و گروه های تربیت بدنی دانشگاه های کشور, تعیین رابطة بین آنها و مقایسة این متغیرها در بین آزمودنی ها و ارائة الگو بود. اطلاعات لازم به وسیلة پرسشنامه های هوش عاطفی شرینگ, پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز و پرسشنامه محقق ساخته مشخصات فردی مدیران گردآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد بین هوش عاطفی و انتخاب راهبرد کنترل همبستگی معنی دار منفی وجود دارد (4439/0 - = r, 0001/0P<). بین هوش عاطفی و انتخاب راهبرد راه حل گرایی همبستگی معنی دار مثبت مشاهده شد (4258/0=r,0001/0P<). بین هوش عاطفی و راهبرد عدم مقابله هیچ گونه همبستگی مشاهده نشد. بین مدیران با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با دکترا و مدیران آموزشی با اجرایی از نظر میزان هوش عاطفی و انتخاب راهبردهای مدیریت تعارض تفاوت معنی داری مشاهده نشد
خلاصه ماشینی:
"حرکت-تابستان 1386 شمارهء 32-ص ص:216-201 تاریخ دریافت:26/02/85 تاریخ تصویب:25/07/85 HARAKAT No. 32,Summer 2007 رابطهء هوش عاطفی با راهبردی مدیریت تعارض بین مدیران آموزشی و اجرایی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور و ارائهء الگو The Relationship Between Emotional Intelligence and Conflict Management Strategies In Educational and Conflict Management Strategies In Educational and Executive Mangers of Physical Education Colleges in Iran a Developing Model حسین فهیم دوین دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی دکتر علی محمد امیرتاش دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی دکتر یوسف کریمی استاد دانشگاه علامه طباطبایی دکتر فریده هادوی استادیار دانشگاه تربیت معلمچکیده:هدف از تحقیق حاضر توصیف هوش عاطفی و راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و اجرایی دانشکدهء و گروههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور،تعیین رابطهء بین آنها و مقایسهء این متغیرها در بین آزمودنیها و ارائهء الگو بود.
(1)- Mayer and Salovey (2)- Barsade افزالور1(2002)در زمینهء ارتباط هوش عاطفی و راهبردهای مدیریت تعارض در هفت کشور مختلف به این نتیجه رسید که بین هوش عاطفی و راهبرد راهحلگرایی رابطهء معنیدار مثبت و با راهبرد کنترل و عدم مقابله رابطهء معنیدار منفی وجود دارد.
جدول 3-نتایج آماری ارتباط بین سه و سابقهء خدمت با هوش عاطفی و راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران مورد بررسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای مقایسهء میانگینهای دو جامعه(مدیران با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با دکتری)از آزمون تفاوت میانگینها(آزمون t )استفاده شد.
یافتههای تحقیق نشان داد بین مدیران با مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با دکترا از نظر هوش عاطفی و انتخاب راهبرد مناسب در مدیریت تعارض تفاوت معنیداری وجود ندارد."