Skip to main content
فهرست مقالات

شیوه ها و سبک های تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر المیزان

نویسنده:

(16 صفحه - از 14 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : علامۀ طباطبایی، قرآن، تفسیر، علامۀ طباطبایی در تفسیر المیزان، المیزان، تفسیری علامه طباطبایی در تفسیر، روایات، تفسیر قرآن به قرآن، مفسران، احادیث

خلاصه ماشینی:

"علامۀ طباطبایی که اطلاع نسبتاوسیع و فراگیری نسبت به تمام ظواهر قرآن داشت،در بحثدربارۀ هر آیه،سراسر قرآن کریم را در نظر داشت؛زیرا یا ازآیات موافق برای استدلال و استمداد بحث سخن به میان آوردیا اگر دلیل یا تاییدی از آیات دیگر وجود نداشت آیۀ محلبحث به گونه‌ای تفسیر می‌شد که با هیچ آیه‌ای از آیاتقرآن مجید متناقض نباشد و هر گونه احتمال یا وجهی که بادیگر آیات قرآنی متناقض بود مردود می‌دانست زیرا عقیدهداشت این تناقص با انسجام اعجاز آمیز کتاب الهی سازگارنیست. علامۀ طباطبایی ازسیاق آیات نکات ذیل را روشن کرده است: الف:کشف و تبیین معانی و مفاهیم آیات یعنی درمواردی با استفاده از سیاق،ابهام موجود در آیۀ مورد نظرهمچون آیه 16 از سورۀ یونس را برطرف کرده،اجمالش رامفصل نموده و ارتباط صدور ذیل آیه را روشن کرده است؛ ب:تعیین معنای کلمه‌ای خاص؛ج:تشخیص روایت‌های اسرائیلی؛د:مشخص کردن مکی و مدنی بودن آیات:علامۀطباطبایی برای تشخیص مکی یا مدنی بودن آیات،اصلی رابنیان می‌دهد و می‌گوید سور و آیاتی که تنها مشتمل بردعوت مشرکین و مبارزه با بت پرستی است با روزگار قبل ازهجرت که پیامبر اکرم(ص)در مکه گرفتار بت پرستان بود،مناسب است؛و آیات قتال و احکام به دنبال حوادث ونیازمندی‌هایی که پس از هجرت و تشکیل جامعۀ اسلام درشهر مدینه و پیشرفت روز افزون اسلام پیدا شده،نازل گردیدهاست؛ ه‍-:ترجیح قرائتی بر قرائت دیگر:یعنی علامه درخصوص بحث از قرائات،در عین بی‌توجهی به اختلافقراءات،و با تکیه بر قرائت رسمی مصحف(حفص از عاصم)گاه قرائتی را که همخوانی بیشتری با سیاق آیه دارد،بر می‌گزیند: و:برداشت ویژه‌ای از آیه:به عنوان نمونه در آیه سوم ازسوره احزاب آمده است{/«و توکل علی اللٰه و کفی بالله وکیلا»/}(و بر خداوند توکل کن و خداوند کار سازی را کفایت می‌کند)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.