Skip to main content
فهرست مقالات

نهاد علما و ساختار قدرت در حکومت عثمانی

نویسنده:

(8 صفحه - از 38 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : عثمانی ،ساختار قدرت در حکومت عثمانی ،نهاد علما و ساختار قدرت ،حکومت عثمانی ،دولت ،سلطان ،دینی ،منصب ،ساختار ،نهاد علماء ،سیاسی ،قضات ،حنفی ،سلطان سلیمان قانونی ،مدارس ،شریعت ،مفتی ،شیخ‌الاسلام ،مشروعیت ،سلیمان قانونی ،عصر سلطان سلیمان قانونی ،دولت عثمانی ،ساختار اداری دولت عثمانی ،مصر ،غزی ،مقام شیخ‌الاسلامی مقام قاضی ،ساختار قدرت در حکومت عثمانیحسن ،منصب شیخ‌الاسلامی ،عصر سلیمان قانونی ،دورۀ عثمانی

خلاصه ماشینی:

"یک گروه قضات بودند که در راسآنان قاضی عسکر بود و دیگری صاحبان منصب افتاء بودند که درراس آنان مفتی استانبول یا شیخ الاسلام قرار می‌گرفت و اینمنصب بالاترین منصب دینی دولت تلقی می‌شد. 8و با تعیین قسام،یعنی قاضی عسکر،وی در تمامیشؤون شرعی مرجعیت پیدا کرد و از این رو علمای مصر نیز درتنگنا قرار گرفتند؛از جمله حکومت عثمانی در اوقاف و عوایدمدارس دینی دست برد و بدین ترتیب ساختار دینی دچار تغییراتشدیدی شد. 14 حکومت عثمانی منصب نوینی را در ساختار دینی به عنوان(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)مفتی ایجاد کرده و از این رو طالب علمان لازم بود پس از طیمراحل تحصیل،اجازه بر افتاء و تدریس را نیز در یافت کنند. به هر حال به دلیل رسمی شدن مذهب حنفی در دولتعثمانی و از آنجا که لازمۀ دستیابی به مناصب علمی و دینی وقضایی،داشتن مذهب حنفی و ارتباط با محافل عثمانی و سفر بهبلاد روم و قرار گرفتن در چار چوپ دستگاه آموزشی عثمانی بود،مذهب شافعی کم رنگ شد،گر چه شافعیان نیز گاه می‌توانستند تاحدودی در این نظام آموزشی رشد کنند. این چنین بود که مدل فقیه-سلطان(که در سنت سلاطین پیش از حکومت عثمانی نیز وجودداشت)،به تدریج به رسمی شدن کل نهاد علماء در داخل ساختاراداری دولت عثمانی انجامید. در دورۀ نخستین حکومت عثمانی،گر چه مفتی از سوی سلطان تعیین می‌شد ولی به هیچ روی بهعنوان نمایندۀ انحصاری نهاد علماء عمل نمی‌کرد و مرجعیتدینی صرفا برای وی منظور نشده بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.