چکیده:
هدف پژوهش حاضر،بررسی تطبیقی نقش عوامل مؤثر بر توسعهء گردشگری ورزشی در قالب سه دسته عامل کلی "عوامل سوق دهنده،جلب کننده و بازدارنده"از دیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزش ایران و استرالیا است.بدین منظور 25 مدیر و دستاندرکار ورزش از کمیتهء ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی کشور ایران و 25 مدیر و دست اندرکار ورزش از کمیتهء ملی المپیک کشور استرالیا به عنوان نمونه انتخاب شدند.با توجه به ماهیت تحلیلی تحقیق حاضر،پرسشنامهء محقق ساختهای براساس مقیاس 5 گزینهای لیکرت طراحی و بین آزمودنیهای موردنظر توضیع شد.پس از جمعآوری اطلاعات،بااستفاده از بستهء نرمافزار آماری SPSS ،دادهها استخراج،ویرایش و از طریق آزمون آماری t-Student تجزیه و تحلیل شدند.به طور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین دیدگاه مدیران و دستاندرکاران ورزش ایران با مدیران و دستاندرکاران استرالیا در خصوص عوامل جلب کننده و بازدارنده تفاوت معنیداری وجود دارد،به نحوی که مدیران و دستاندرکاران ورزش استرالیا به عوامل جلب کننده بیشتر از مدیران و دستاندرکاران ورزش ایران اهمیت میدهند،درحالی که مدیران و دستاندرکاران ورزش ایران به اهمیت عوامل بازدارنده بیشتر از مدیران و دستاندرکاران تاکید میکنند.
خلاصه ماشینی:
"از طرفی با وجود هزینههای هنگفتی که از سوی سازمان تربیت بدنی،کمیتۀ ملی المپیک،فدراسیونها و سایر نهادهای مرتبط برای برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی صرف میگردد،میتوان گفت هیچ بهرۀاقتصادی عاید این سازمانها نمیشود،بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسۀ تطبیقی نقش عوامل مؤثر بر توسعۀ گردشگری ورزشی در قالب سه دسته عامل کلی"عوامل سوق دهنده،جلب کننده و بازدارنده"از دیدگاه مدیران و دست اندرکاران ورزش ایران و استرالیا است.
به منظور بررسی اینکه آیا تفاوتهای مشاهده شده معنیدارند یا خیر،از آزمون t-student استفاده شده و نتایج زیر حاصل گردید: جدول 9-آزمون t بین عوامل بازدارنده و نوع کشور (تصویرتصویر) همچنانکه ملاحظه میشود،مقدار t محاسبه شده برابر 2/538-است،از آنجایی که با درجۀ آزادی 48 و سطح معنیداری دوسویه 0/05،مقدار t محاسبه شده از مقدار t بحرانی جدول بیشتر است،وجود تفاوت معنیدار بین میانگینهای دو کشور پذیرفته میشود و این دو کشور از نظر التزام عملی به رفع محدود سازی مجموعۀ عوامل بازدارنده تفاوت معنیداری با یکدیگر دارند.
با کمک گرفتن از نتایج سؤال باز مطرح شده در آخر پرسشنامه به نظر میرسد یکی از دلایل نتیجۀ مذکور،مربوط به این مسئله است که مدیران و دستاندرکاران ورزش کشور ایران به دلیل نبود سیستم بازاریابی،تبلیغات و اطلاع رسانی الکترونی قوی و عدم همکاری صحیح سازمان تربیت بدنی با سازمانهای متولی گردشگری کشور،مجبورند فقط بر جذابیتهای رشتههای ورزشی تاکید کنند،این درحالی است که در استرالیا سازمانهای متولی ورزش با هماهنگی دقیق سازمانهای متولی گردشگری و با تاکید بر کلیۀ جذابیتهای گردشگری موجود در کشور، علاوه بر جاذبههای رشتههای ورزشی،با استفاده از سیستمهای وسیع بازاریابی گردشگری ورزشی به همراه تبلیغات و اطلاعرسانی الکترونی قوی،موجبات حضور گردشگران،بخصوص گردشگران ورزشی را فراهم میسازند،بنابراین عوامل جلبکننده بیشتر مدنظر است."