چکیده:
هدف از این پژوهش،بررسی اثر دشواری نسبی تکلیف و نوع دستور العمل کانون توجه(پایه،درونی و بیرونی)بر اجرای تکلیف تعادلی است.نتایج تحقیقات اخیر نشان میدهد که کانون توجه اجراکننده،به ویژه وقتی تکلیف جدید و چالشانگیز است،نقش مهمی بر اجرا و یادگیری مهارتهای حرکتی دارد.در این پژوهش 48 دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد شرکت داده شد و به طور تصادفی به دو گروه تکلیف تعادلی آسان و تکلیف تعادلی دشوار تقسیم شدند.شرکت کنندگان،تکلیف متعادل ایستادن بر صفحهء تعادلسنج دیجیتال را به تعداد 3 کوشش 15 ثانیهای در شرایط بدون دستور العمل،دستور العمل توجه درونی و دستور العمل توجه بیرونی اجرا کردند.نتایج نشان داد که عملکرد گروه تکلیف دشوار در شرایط توجه بیرونی به طور معنیداری بهتر از دو حالت دیگر بود،در حالی که نوع دستور العمل کانون توجهی تفاوت معنیداری را در اجرای تکلیف تعادلی در گروه آسان ایجاد نکرد.بنابراین نتیجه میگیریم که اثربخشی کانون توجه به عنوان یک متغیر اجرا و یادگیری حرکتی به عواملی مانند دشواری تکلیف بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که عملکرد گروه تکلیف دشوار در شرایط توجه بیرونی به طور معنیداری بهتر از دو حالت دیگر بود،در حالی که نوع دستور العمل کانون توجهی تفاوت معنیداری را در اجرای تکلیف تعادلی در گروه آسان ایجاد نکرد.
این نظر که اتخاذ کانون بیرونی استفاده از فرایندهای کنترل خودکار را افزایش میدهد، در تحقیقات متعددی تایید شده است،برای مثال،وولف و دیگران(22)در بررسی مطالبات توجهی حفظ تعادل بر روی تعادلسنج در شرایط کانون توجه درونی(پاها)و بیرونی(علامت های روی تعادلسنج)مشاهده کردند،شرکت کنندگان کانون بیرونی،زمان واکنش اکتشافی5 کوتاهتری را نسبت به شرکت کنندگان کانون توجه درونی نشان دادند.
در کل،نتیجهگیری تمامی فرضیهها و نظرهای ارائه شده در مورد برتری کانون توجه بیرونی بر توجه درونی در اجرای مهارتهای حرکتی این است که با معطوف کردن توجه فرد به اثر حرکت از طریق دستور العمل آموزشی یا بازخورد،توجه به نحوهء انجام حرکت و در نتیجه افزایش نیازهای توجهی کاهش مییابد و از فرایندهای پردازش ارادی برای کنترل حرکات کاسته میشود.
پاسخ به این پرسش که آیا دشواری نسبی تکلیف میتواند در تفاوت های اجرا بین شرایط کانون توجه درونی و بیرونی اثر داشته باشد،میتواند شواهد مستقیم بیشتری برای فرضیهء عمل محدود شده و فرضیهء پردازش آشکار و بینش بیشتری در مورد اینکه چگونه نوع کانون توجه بر اجرای حرکتی اثر میکند،فراهم آورد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-مقایسهء عملکرد شرکت کنندگان در شرایط مختلف کانون توجه در دو گروه تکلیف آسان و دشوار بحث و نتیجهگیری هدف کلی تحقیق حاضر،بررسی اثر دشواری نسبی تکلیف و نوع دستور العمل کانون توجه بر اجرای تکلیف تعادلی است.
این نتایج نشان میدهد تعادل از طریق دستور العمل کانون توجه بیرونی افزایش مییابد،بویژه زمانی که تکلیف برای اجرا کننده دشوار و چالشانگیز باشد(27،22).