خلاصه ماشینی:
"3ژاک ژومیه تفسیر نگاری طنطاوی(مؤلف تفسیر علمیجواهر)و المنار نوشتۀ محمد عبده و رشید رضا را مورد توجه قرارداده است و مقالاتی نیز در این باب منتشر کرده است.
حرکت تفسیر نگاری در شبه قاره با فعالیت عالمانی چونشاه ولی الله دهلوی،شاه عبد القادر دهلوی،مولانا محمود حسن ومولانا اشرف علی ثناوی آغاز شده است،اما کار مودودی تفاوتیاساسی با این آثار دارد.
در این مجموعه،ایوب در مقالهای با عنوان«قرآن صامت و قرآن ناطق:بررسیخوبی از اصول نحول تفسیر شیعۀ امامیه»،گزارشی از روند تدوینو نگارش متون تفسیری امامیه ارائه کرده است.
)،در رسالۀ حجج النبوه از این مسئلهسخن گفته و اعجاز قرآن ر اچنین تبیین کرده است:کفار عرب،خداوندگاران کلام و سخن بودند،اما نتوانستند بدیلی برای قرآنعرضه کنند،اگر میتوانستند بدون نبرد با پیامبر چنین کنند،حتمااین کار را میکردند.
بیشک،کتاب،متنی برای استفادۀ دانشجویان علوم قرآنی خواهد بودولی برای تاریخ تفسیر قرآن هنوز نیاز به یک متن جامع درسیمحسوس است و نمیتوان این اثر را جایگزین مناسبی برای کتابگلدتسیهر دانست.
(7691,ogacihC (12)- nehcsibara sed ethcihcseG,nigzes tauF Ẓ (8691,nedieL)i,smuttfirhcs (13)- seiduts cinaruQ,hgurbsnaw nhoJ noitaerpretnI larutpircs fo sdohtem dna secruos 7791,drofxo (14)-به عنوان مثال این گفتۀ ولش را در نظر بگیرید:«پیامقرآن اساسا به محمد(ص)و معاصرانش است و ما آنچه کهمیبایست آغاز کنیم،فهم این معنی است».
pp,(3891,kroY weN)malsI tnegruseR (18)- snart,naruQ eht fo gninaeM (6791,erohaL)rabkA dammahuM (19)-در مورد احمد خان به آثار زیر رجوع شود: s'nahK damhA diyyaS ris,rabhaR duaD rirhaT sih morf detalsnart,sisegexE fo selpicnirp .
p. D ni,smilsum nredom emos fo (22)-تنها تفسیر شیعه که مورد بررسی قرار گرفته و کتابیدربارۀ آن منتشر شده است،تفسیر مجمع البیان نوشتۀ فضل بنحسن طبرسی است."