Skip to main content
فهرست مقالات

تأملی بر فهرست اعلام و موضوعات در تفسیر فخر رازی (متوفی 606 ق)

نویسنده:

(5 صفحه - از 100 تا 104)

خلاصه ماشینی:

"در متون کلامی امامیۀ قرن هفتم و هشتم به کراتنام این فرد که بر مکتب اعتزالی ابو الحسین بصری(متوفی 436 ق)بودهاست،اشاره شده و مصححان این آثار نیز در معرفی هویت وی،مرتکبخطا شده‌اند. به عنوان مثال مصححان کتاب الانوار الجلالیه فی شرحالفصول التفسیریه نگاشته جمال الدین مقداد بن عبد الله سیوری(متوفی672 ق؛ص 87)کسی دیگر را به جای این متکلم اعتزالی ابو الحسینبصری،لازم بود که مدخل أصحاب أبی الحسین البصری(ص 34. در چند مورد امام فخر رازی به کتاب تفسیرالأصم اشاره کرده است(ج 16 ص 69 سطر 10،ص 100 سطر 6،ص115 سطر 19)بر این اساس موارد منقول از این عالم معتزلی برگرفته ازتفسیر وی است. همان گونه که رشید احمد جلاندری در مقایسۀتفسیر الکبیر قشیری با رازی اشاره کرده است،نقل‌هایی از تفسیر قاضیعبد الجبار بدون تصریح به نام وی در تفسیر فخر رازی آمده است،از اینرو موارد ذکر شده در این فهرست،تنها موارد تصریح شده به نام قاضیعبد الجبار است و تنها چاپ انتقادی تفسیر فخر رازی می‌تواند کل مواردنقل شده را از این عالم معتزلی مشخص کند. ر. ک: (به تصویر صفحه مراجعه شود)در تفسیر التبیان شیخ طوسی و الهذیب حاکم جشمی(متوفی494)نیز منقولات فراوانی از ابو علی جبایی آمده است. موارد نقل قول شده از ابو علی جبایی در تفسیر فخر رازی 272 مورداست. از آنجا که مفهومسرقت ادبی در میان قدما،مفهومی متفاوت با حال داشته و آن را تنهادربارۀ اشعار می‌دانسته‌اند،عبارت‌های فراوانی در تفسیر فخر رازی وجوددارد که وی از آثار عالمان قبل از خود بدون تصریح به نام آنها اخذ کردهاست(در این باره ر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.