Skip to main content
فهرست مقالات

تشیع در شبه قاره

مصاحبه شونده:

(8 صفحه - از 4 تا 11)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود)حضرت عالی فرمودید که اسلام در بعد عرفانی در شبه‌قاره ظاهر شد و تأثیر شگرفی داشت آیا حضورعرفای ایرانی جنبه ولایی تشیع را مطرح نکرد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)اگر جنبه ولایی و تولای اهل بیت را در مذهب شیعه در نظر بگیریم این جنبه از تشیع همراه با عرفان ومعنویت وارد هند شد؛چون عرفان و تصوف در جهان اسلام بیش از اینکه سنی باشد شیعی بود. قاضی در هند با توجه به جوی که علیه شیعه در مناطق مختلف وجود داشت در کنار کار قضایی و تدریس بیشترینهم و غم خود را مصروف دفاع از تشیع نمود و مترصد بود کسی جمله‌ای علیه شیعه بگوید تا او ده جمله پاسخ دهد و&%06802DMKG068G% (به تصویر صفحه مراجعه شود)کتاب‌های متعددی در پاسخ کسانی که به تشیع حمله کرده بودند نوشته است؛از جمله احقاق‌الحق در پاسخ به اینروزبهان و رد کتاب ابطال‌الباطل او و صوارم‌المهرقه در پاسخ،به صواعق المحرقۀ ابن حجر هیتمی،کتاب مصائبالنواصب در پاسخ به نواقض الروافض میرمخدوم شریفی. (به تصویر صفحه مراجعه شود)گسترش شیعه در دورۀ اورنگ‌زیب و بعد از آن چگونه بود؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود)از آغاز عصر صفویه،در مناطق مختلف هند سلسله‌های حکومتی شیعی جداگانه‌ای تاسیس شده بود که بعضیاز آنها روابط نزدیکی با دربار صفویه داشتند و با وجود مجاورت با امپراتوری هند،به اسم شاهان صفوی خطبهمی‌خواندند و رجال دربارشان از ایرانی‌ها بودند؛از جمله قطبشاهیان منطقه دکن که پیشوا و به قول ما نخست‌وزیریکی از شاهنشاهان شیخ ابن‌خاتون،خواهرزاده و شاگرد شیخ بهایی بود،که کتاب‌های زیادی برای ترویج تشیع نگاشتهکه بعضی از آنها هم فارسی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.