Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در بنیانهای نظری و تجربی اخلاق (2)

نویسنده:

(14 صفحه - از 91 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : انشایی ،جملات ،لفظ ،انشاء ،فرض آن‌که الفاظ اخلاقی ،ضرورت ،اخباری ،فرمان ،مفهوم ،راستگویی ،الفاظ اخلاقی و فرمانهای اخلاقی ،طلب ،جملات اخلاقی ،سخن ،فرض ،وجه ،اخبار و انشاء ،استعمال ،انسان ،حکم ،فعل ،خوب ،اخلاق ( ،فرمانهای اخلاقی ،تحریک ،راستگویی خوب ،اعتبار ،تجربی اخلاق ،فلسفه اخلاق ،جملهء

خلاصه ماشینی:

"بنابراین می‌توان تفاوت بین‌ اخبار و انشاء را چنین بیان کرد:جملات اخباری وضع شده است برای بیان و حکایت‌ اسناد و نسبتی که بین محمول و موضوع(مسند و مسندالیه)در نفس‌الأمر،صرف نظر از سخن گوینده برقرار است؛و جملات انشایی وضع شده است برای نسبت و اسنادی‌ که از طریق همین جمله می‌خواهد محقق شود و با صرف نظر از این انشاء،واقعیتی‌ ندارد. البته وقتی گفته می‌شود:«باید»به معنای«ضرورت»می‌باشد،نباید تصور شود که «باید»نیز همچون«ضرورت»مصدر است؛بلکه مقصود آن است که مادهء آن مفید معنای‌ ضرورت می‌باشد؛و گرنه واضح است که«باید»فعل است و«ضرورت»اسم؛و اگر بخواهیم لفظ«ضرورت»را به جای«باید»بگذاریم،لازم است مثلا بگوییم:«ضرورت‌ دارد»؛شاید به واسطهء عدم توجه به این نکته بوده که یکی از فضلا دچار اشتباه شده و تأکید کرده است:به یقین مفهوم«باید»همان مفهوم«ضرورت»نیست و اشاره نموده: «مفهوم باید از مفاهیمی است که صرفا به فعل تعلق می‌گیرد؛یعنی وقتی به ذهن خود مراجعه می‌کنیم می‌بینیم این مفهوم اصلا قابل تعلق به غیر افعال نیست؛در حالی که‌ مفهوم«وجوب»که حاکی از نسبت بین علل و معالیل است به اشیاء همن قابل تعلق‌ است... 10 2-بایدهای انشایی این نوع استعمال«باید»ها نیز برای افادهء«ضرورت»است؛اما بر خلاف نوع قبل، ضرورتی که در این مورد از«باید»ها استفاده می‌شود ضرورتی نیست که در نفس الأمر موجود است و گوینده می‌خواهد آن را حکایت کند بلکه ضرورتی است که متکلم در صدد ایجاد آن می‌باشد و وجودی غیر از آنچه که توسط گوینده محقق می‌شود ندارد؛مانند اینکه وقتی معلمی به شاگردش می‌گوید:باید درس بخوانی نمی‌خواهد ضرورتی بین درس‌ خواندن و شاگردان ابداع و ایجاد کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.