چکیده:
یکی از ابزارهای مهم در نظام مدیریت منابع انسانی بویژه در سازمانهای بزرگ،«سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی»است.این سیستم اطلاعاتی میتواند با استفاده از پایگاههای داده در مورد نیروی انسانی سازمان،اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیمگیری مدیران میانی و مدیران ارشد سازمان فراهم سازد.در نگاهی سیستمی میتوان گفت که این سیستم اطلاعاتی میتواند به عنوان زیر سیستم در سیستم اطلاعات مدیریت سازمان مطرح باشد و خود نیز به عنوان یک سیستم،شامل دروندادهای مرتبط با نیروی انسانی و بروندادهایی است که برای برنامهریزیهای لازم در سطوح مختلف مدیریت سازمان مورد استفاده قرار میگیرد. امروزه بهرغم آگاهی روزافزون سازمانها نسبت به این امر،که مدیران همه سطوح بویژه در سطوح راهبردی به اطلاعات نیاز دارند تا در پرتو آن تصمیمگیری کنند در کشور،تعریف نظاممند و دقیقی از نظام اطلاعرسانی مدیریت منابع انسانی صورت نگرفته است و اغلب،نقش اطلاعات را کمتر و یا همتراز با نقش سایر عناصر حوزه مدیریت منابع انسانی در نظر گرفتهاند. متأسفانه جایگاه اطلاعات و نظام اطلاعرسانی در حوزه مدیریت منابع انسانی در سازمانهای کشور ما چندان شاسیته نیست و هنوز ملزومات آن به طور کامل فراهم نشده است.اهمیت این حوزه را هنوز دست چندم تلقی میکنند و برخی بهرغم نداشتن صلاحیت لازم در این حوزه دخالت میکنند. این مقاله،ضمن توصیف اطلاعات موجود و در دسترس مدیران و کارشناسان حوزه منابع انسانی،چارچوبی را برای تحلیل و تعیین انواع اطلاعاتی به دست میدهد که برای مقاصد مدیریت منابع انسانی باید در دسترس باشد.همچنین از دیگر اهداف آن بررسی مجدد جایگاه اطلاعات در سازمان در سه سطح راهبردی،تاکتیکی و عملیاتی است.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهادها به دلیل نقش و کارکردهای برجستهای که فرایند اطلاعات و ارتباطات ICT در حوزههای گوناگون علوم بشری به طور اعم و در حوزه مدیریت منابع انسانی در سطح سازمانی به طور اخص میتواند ایفا کند،پیشنهادهایی به صورت زیر میتوان ارائه نمود: *فراهم آوری بستر ایجاد نظام اطلاعرسانی متشکل از عناصر مادی و غیر مادی *امکان سنجی،طراحی و ایجاد سیستم جامع اطلاعرسانی متمرکز با دسترسیهای تعریف شده غیر متمرکز سازمانی شامل اجزای و زیر سیستمهای: *نظارت بر استخدام در سازمان *تجزیه و تحلیل مشاغل *برنامهریزی تأمین نیروی انسانی *کارمندیابی *انتخاب و استخدام *برنامهریزی در جهت به کارگیری نیروی انسانی جدید در سازمان *آموزش کارکنان *تربیت مدیر *ارزیابی عملکرد کارکنان *ارزیابی عملکرد مدیران *توسعه سازمانی *پاداش و تشویق *حقوق و دستمزد *رسیدگی به شکایات و خواستههای کارکنان *بهداشت و ایمنی محیط کار *انضباط *تبادل اطلاعات درون و برونسازمانی براساس مأموریتهای محول *مدیریت پایگاه دانش در جهت مدیریت بر دانش مضبوط و غیر مضبوط در سازمان: *شناسایی،پاسخیابی و پاسخگویی به نیازهای اطلاعات مدیران به صورتی جامع در سه سطح راهبردی،تاکتیکی و عملیاتی *حفظ و نگهداشت دانش غیر مضبوط(سرمایه فکری)در سازمان،نظیر اندیشه و افکار نخبگان *ساماندهی دانش مضبوط نظیر منابع تألیفی،ترجمه و گردآوری شده *برقراری ارتباطات دو و چندجانبه بین محققان،صاحبنظران،استادان حوزه مدیریت منابع انسانی در سطح سازمانها از طریق فناوریهای ویدیو کنفرانس و..."