Skip to main content
فهرست مقالات

چند اثر در مطالعات قرآنی

نویسنده:

(10 صفحه - از 110 تا 119)

خلاصه ماشینی:

"13 در مقالات دیگر این مجموعه مباحث زیر بررسی شده است:لوترکوپف،«تأثیر گرایش‌های دینی در فیلولوژی عربی در قرون میانه»؛جانونزبرو،«مجاز القرآن،ابوعبید قاسم‌بن سلام»؛الا المگور«نخستینمعانی مجاز و تفسیر ابوعبید در کتاب مجاز القرآن»و یان پاولنی14،«تذکراتی دربارۀ قصص‌الانبیاء در ادبیات عرب». حجم قابل توجهی از این‌گونه اطلاعات را بهخصوص در تفاسیر روایی،چون جامع‌البیانفی تفسیر آی القرآن نگاشتۀ محمدبن جریرطبری17یا کتاب شرح حال‌نگارانۀ تاریخدمشق ابن عساکر شافعی،می‌توان دید18سوای این متون،تألیفاتمستقلی به نام قصص‌الانبیا در میان عالمان مسلمان رایج بوده است کهداستان‌های مربوط به انبیا را به نحو مستقل نقل کرده‌اند. از میان تحقیقات مختلفی که در این باره شرق‌شناسان انجام داده‌اندمی‌توان به کارهای زیر اشاره کرد:یان پاولنی مقالات متعددی دربارۀمتون قصص‌الانبیا چون کتاب قصص‌الانبیاء کسائی منتشر کرده است. وی مقالات متعددی در&%06829DMKG068G% مجلۀ مطالعات اسلامی و برخی از مجلات دیگر دربارۀ قصص‌الانبیا،خاصه داستان موسی در قرآن و آنچه که مفسران مسلمان در این بارهآورده‌اند،منتشر کرده است. این مقاله در مجلۀ مطالعات عربی با این مشخصات به چاپرسیده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)دربارۀ بحث از قرائات در علوم قرآنی و اهمیت این قرائات به آثار زیررجوع شود:حسین عطوان،القراءات القرآنیة فی بلاد الشام،بیروت،402 ق1982/ م؛عبدالصبور شاهین،القراءات القرآنیة فی ضوء علم اللغةالحدیث،قاهره،1966 م،محمود احمد الصغیر،القراءات الشاذة و توجیههاالنحوی،بیروت،1992 م؛محمدسمیر نجیب اللبدی،اثر القرآن و القراءاتفی النحو العربی،کویت،1398 ق1978/ م؛عبدالفتاح اسماعیل شلبی،رسم المصحف و الاحتجاج به فی القراءات،قاهره،1380 ق1960/ م؛عبدالفتاح القاضی،القراءات الشاذة و توجیهها من لغة العرب،بیروت،1981 م؛عبدالهادی الفضلی،القراءات القرآنیه تاریخ و تعریف،دار المجمعالعلمی بجده،1399 ق1979/ م. در این مورد نیز جرج سیلمتأثر از ماراتچی آیه را نادرست و این گونه ترجمه کرده است: eh nehw tub eeht rofeb tehPorP ro eltsoPa on tnes evah eW» «gnidaer sih ni rorre emos detseggus netaS daer از نوشته‌هایی که دربارۀ ماجرای غرانیق نگاشته شده،می‌توان بهمقالات زیر اشاره کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود)نوشتۀ م."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.