Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به کتاب الانسان و القرآن و جها لوجه

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،تفسیر ،القرآن ،التفسیر ،تفسیر نگاری ،کتاب ،مفسران ،اسلام ،تفسیر القرآن الکریم ،تفسیر القرآن ،عبده ،قاهره ،تفسیر نگاری عالمان سلفیبا رویکرد ،تفسیر قرآن ،مصر ،رویکرد ،محمد الفاضل ابن عاشور ،محمد عبده ،محمد عبده تدریس تفسیر قرآن ،نصر حامد ابو زید ،بیروت ،تفسیر نگاری عالمان سلفی ،تفسیر توقیف‌شده محمد ابو زید ،مؤلف تفسیر ،سنتی ،ابو بکر محمد بن عبد ،تفسیر نگاری در جهان اسلام ،مصطفی ،تفسیر قرآن به قرآن ،جریان تفسیر نگاری

خلاصه ماشینی:

"تفسیر نگاری سنتی بر تراث نخستین رویکرد و متداول ترین رهیافت عالمان مسلمان در سده اخیردر نگارش تفاسیر،تداوم سنت کهن گذشتگان در تدوین تفاسیر است،نیفرهفت ویژگی برای این نوع تفاسیر بر شمرده است:تفسیر قرآن به قرآن،تفسیر قرآن با بهره گیری از سنت نبوی؛تفسیر قرآن با اتکا بر اقوال صحابهو تابعین؛عموم دانستن آیات و محدود ندانستن معانی آن به سبب نزولخاص؛مراجعه به لغت عرب و کتاب های لغت در فهم معنی آیات؛عدمتطویل مطلب در مبهمات قرآنی؛تقلیل ذکر اسرائیلیات. برای مثال می‌توان آثار زیر را بر شمرد: عایشة عبدالرحمن بنت الشاطی،القرآن والتفسیر العصری،مصر،1969؛عبد المتعال الجابری،شطحات مصطفی محمد فی تفسیرانهالعصریة،قاهره،1976؛عفت محمد الشر قاوی،الفکر الدینی فی مواجهةالعصر،قاهره،1976؛محمد الفاضل ابن عاشور،التفسیر و رجاله،قاهره1970؛عبدالمجید عبد السلام المحتسب،اتجاهات التفسیر فی Ẓالعصر الحدیث،بیروت،1973؛مصطفی محمود،القرآن محاولة لفهمعصره،قاهرة،1976؛محمد ابراهیم شریف،اتجاهات التجدید فیتفسیر القرآن الکریم فی مصر،قاهره،1982/1402؛فهد بن عبد الرحمنبن سلیمان الرومی،اتجاهات التفسیر فی القرآن الرابع العشر،ریاض،/14071986؛عفت محمد الشر قاوی،اتجاهات التفسیر ف یمصر فی العصرالحدیث،قاهره،1972؛محمد حسین الذهبی،الاتجاهات المنفرقه فیتفسیر القرآن،واقعها و دفعها،1976؛الشحات السید زغلول،الاتجاهاتالفکریة فی التفسیر،اسکندریه،1397؛مصطفی محمد الحدیدی الطیر،اتجاه التفسیر،فی العصر الحدیث منذ عهد الامام محمد عبده الی مشروعالتفسیر الوسیط،قاهره،1975؛فهد بن عبد الرحمان بن سلیمان الرومی،منهج المدرسة العقلیة الحدیثه فی التفسیر،بیروت،1981 و پایان نامهدکتری فضل بن عباس،«اتجاهات التفسیر فی العصر الحدیث فی مصرو سوریا»،دانشگاه الازهر،1972. از آثار قرآنی فضل الرحمان می‌توان به نگاشته های زیر رجوع کرد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) &%07003DMKG070G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) کتاب نیفر،پژوهشی درباره جریان شناسی نگارش تفاسیر در سدهاخیر است و طبیعی است که گزارشی از تحقیقات و پژوهش های متناولتفسیری در آن نیامده باشد. طبقات نگاری مفسران در سده های اخیر مورد توجه بوده است و ازآثاری که در این حوزه تالیف شده می‌توان به این آثار اشاره کرد:التفسیروالمفسرون،محمد حسین ذهبی(بیروت،1987/1407)؛محمد هادیمعرفت،التفسیر والمفسرون فی ثوبة القشیب(مشهد،1418)،سید محمد علی ایازی،سیر تطور تفاسیر شیعه(تهران،1421)؛والمفسرونحیاتهم و منهجهم(تهران،1414)و عادل نویهض،معجم المفسرین منصدر الاسلام حتی العصر الحاضر(بیروت،1409 ق1988/ م)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.