خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) گستردگی جغرافیایی،فرهنگی و جمعیتی شبه قارهء هند بر کسی پوشیده نیست و آنچه تحت عنوان بررسی اوضاع نشر دینی(اسلامی)معاصر هند در این مقاله بررسی میشود،وضع مسلمانان در محدودهء شهر دهلی و شمال هند است و آن هم مختص به مهمترین جریانهای فکری ایجاد شده در این منطقه.
آنچه بدیهی است این که فعالیت شاه ولی الله در میان مسلمانان شبه قاره بیشتر از آن که سیاسی باشد،فعالیتی فرهنگی بود و بیشترین تأثیر خود را در شمال هند به ویژه در غرب ایالت اوتاراپرادش گذاشت.
شاه عبد العزیز که نگران تهمتهای نجف علیخان نسبت به افکار خود بود،برای تبرئهء اسلاف و اخلاف خود کتابی به عنوان اظهار الحق نوشت،در این کتاب اثبات کرد که وی و پدرش (شاه ولی الله)ارادت و علاقهء خاصی به ائمه و اهل بیت(ع)دارند.
9 در حقیقت بعد از جنبش ولیاللهی،جنبش سید احمد مؤثرترین حرکت در راه احیای تفکر کلاسیک اسلامی در شبه قاره هند تا پیش از تأسیس حوزهء دئوبند و سازمان تبلیغی جماعت است.
در این رهگذر جنبش جماعت اسلامی اصول و مرام خاصی را برای خود تعریف کرد:1-اسلام دینی جامع و کامل است که قابلیت تطابق با زمانهای مختلف را دارد.
این کتاب با عنوان زیر نیز چاپ شده است:دولت آصفیه اور حکومت بریتانیه:سیاسی تعلقات کی تاریخ پرایک نظر،(دولت آصفیه و حکومت بریتانیا:نگاهی بر تاریخ روابط سیاسی)،دهلی،[بیتا].
35-اسلام اور ضبط ولادت(اسلام و کنترل موالید)،1951،این کتاب با عنوان زیر چاپ شده است: lortnochtirb : laicossti , lacitilop , cimonoce , stcepsasuoigilerdnalarom ,1968 (کنترل موالید،جنبههای اجتماعی،سیاسی،اقتصادی،اخلاقی و مذهبی آن) 36-اسلام کانظریه سیاسی(نظریه سیاسی اسلام)،لاهور 1939، این کتاب به انگلیسی(1964)،عربی،بنگالی،اندونزیایی،مالایی و سندهی ترجمه شده است."