خلاصه ماشینی:
"1شگفت آورتر این که در هر خانوادهء ژاپنی مرکزی برای ستایش ارواح خانواده وجود دارد و در شهرهای مختلف نیز معابد مختلف برای پرستش خدایان مختلف همچنان برپاست و از دستورات مهم دین شینتویی توج به کانون خانوادگی و احترام به ارواح مردگان است.
روی هم رفته میتوان کتاب را به لحاظ محتوایی به چند بخش تقسیم کرد:بخش گزارش تاریخی که در فصل اول مورد توجه قرار گرفته است؛بخش دوم،شینتو دین بومی ژاپن؛بخش بعدی که به دین بودایی میپردازد،فصلهای سه و چهار را در بر گرفته است؛مسئله تلفیق دین بودایی و راویان دیگر در ژاپن،موضوع بخش بعد است؛ جدایی دینهای بودایی و شینتو که در فصل هفت بررسی شده،بخش بعدی کتاب است.
7پیش از تکوین این دین(که میتوان آن را جزو ادیان قدیم نه ابتدایی در نظر گرفته) (به تصویر صفحه مراجعه شود) عقایدادیان ابتدایی در این سرزمین رواج داشته است.
19نویسنده در صفحات بعد این فصل به علل (به تصویر صفحه مراجعه شود) هماهنگی این دو دین پرداخته است: «سائیچو،مؤسس فرقهء تندائی،و کوکائی،بانی فرقهء شینگون،هر دو احترام فراوانی برای ارواح کامی بومی قائل بودند.
22 در فصل 7 به مباحثی از قبیل پیدایش جنبشهای دینی- مردمی،باز پیدایی مسیحیان نهفته،جدایی ادیان بودایی و شینتو از یکدیگر و ارتقای مقام امپراتور تا حد کامی و گسترش دین شینتویی پرداخته شده است: در فصل پایانی کتاب،دینهای ژاپنی در هزارهء نو مورد توجه قرار گرفته و به ظهور فرقههای مذهبی جدید و وضع این در ژاپن امروز توجه شده است."