Skip to main content
فهرست مقالات

تأویلات قرآنی عبدالرزاق کاشانی بررسی تحلیلی و نقد کتاب «پیر لوری»

نویسنده:

(6 صفحه - از 16 تا 21)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) به نظر او،تفسیر یعنی استفاده از دانش‌هایی نظیر صرف و نحو، اشتقاق،لغت(منابع دستور زبانی و فقه اللغة)؛شأن نزول آیات برای‌ فهم و تبیین مراد الهی به بیان دیگر،تفسیر برای درک هر چه کامل‌تر متن ظاهری قرآن انجام می‌گیرد(ص 52)و تأویل فرآیندی است که‌ بر اساس تأمل و تفکر حاصل می‌شود. در ادامه،نویسندهء کتاب دیدگاه انطباقی ملا عبد الرزاق را در موضوع شر با سه مرتبه از سیر معنوی انسان به سوی حقیقت بیان کرده‌ است یعنی مرتبهء افعال و سپس صفات و در نهایت مرتبه ذات و این‌ مراتب را تحت عناوینی چون حجاب‌هایی(شرهایی)در مرتبهء افعال، صفات،و ذات به بحث گرفته است(ص 148-155). در بحث تأویل‌ نیز این نکته را نباید از نظر دور داشت که تأویل صرفا بر اساس تأمل و تفکر صورت نمی‌گیرد،اگر چنین است چگونه معارفی که بر مبنای‌ ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره،دانستن آن میسر نیست و برای‌ پی بردن به آن باید به راسخان در علم مراجعه کرد به دست می‌آید؟ از سوی دیگر،گاه واژه تأویل به گونه‌ای تعریف می‌شود که نوعی‌ تفسیر است یا بخشی از آن در قلمرو تفسیر قرار می‌گیرد. 5. در بحث روش تفسیری عبد الرزاق،پیرلوری در مقدمهء خود شیوهء تفسیری عبد الرزاق را بر مبنای تأویل کشفی یا باطنی( از نوع‌ صوفیانهء آن)ارزیابی می‌کند و در بحث نتیجه‌گیری دخالت(بخوانیم‌ تأثیر پذیری)عناصر مکتب وحدت وجود را شاخصهء این تفسیر برشمرده و به همین دلیل است که تأویلات عبد الرزاق از سوی‌ جنبش‌هایی چون وهابیت عربستان با بنیادگرایان مصری محکوم‌ است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.