Skip to main content
فهرست مقالات

رؤیای تعبیر شدنی

نویسنده:

(5 صفحه - از 10 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : مکتب تفکیک، نقد، خلوص، تأویل، نقد اخلاقی مکتب تفکیک، دینی، کتاب رؤیای خلوص بازخوانی مکتب، بازخوانی مکتب تفکیک، عقل، مغالطه

خلاصه ماشینی:

"نویسنده دراین‌باره چند نکته را تذکار می‌دهد:نخست‌ آنکه آیا منظور از این اصل آن است که هر کس متن عربی قرآن یا ترجمهء آن را بخواند،همه مطالب آن را می‌فهمد و آنچه فهمیده است برایش‌ حجت است؟اگر این چنین باشد سخن خطیری است و به معنای قبول‌ باورهای تشبیهی نسبت به خداوند متعال است؛دومین نکته آن است که‌ اگر همه ظواهر حجت باشند،این‌ نگرش چه تفاوتی با نگرش ظاهریه و ظاهرگرایان دارد؟در اینجا معیاری وجود نیست تا بتوان میان‌ (به تصویر صفحه مراجعه شود) ظاهرگرایی و مکتب تفکیک‌ تفاوت قائل شد؛نکته‌ سوم آنکه برخی از عالمان بزرگ شیعه با قبول‌ حجیت ظواهر به نتایجی رسیده‌اند که به نظر می‌رسد مقبول اصحاب تفکیک نباشد؛چهارم آنکه در برابر این ادعا که زبان قرآن برای عامه است،کسانی مانند علامه طباطبایی‌ نظر دیگری دارند؛نکته پنجم و مهم‌تر،دلیلی است که حکیمی برای اثبات‌ این اصل آورده است. شرعا نیز تأویل آیات و روایات‌ منع شده است،چون قائل به تأویل به منزله بستن دهان گوینده سخن، و عقیده و حرف خود را از دهان او زدن است،و این امر عقلا و شرعا و وجدانا جایز نیست،مگر در برابر برهانی بدیهی الماده و الانتاج»1از نظر مکتب‌ تفکیک هر تأویلی حجابی بر گفتار دین می‌کشد،لذا باید از آن دوری‌ جست،«فقط و ققط کتاب خدا،خالص و به دور از هر گونه سایش و فرسایش و تأویل و تبدیل و توجیه و تطبیق و تحریف و تغییر و تفسیر به‌ آراء و اقوال»2 نویسنده دربارهء عدم تأویل قرآن و روایات از دیدگاه مکتب تفکیک و دیدگاه حکیمی به دو نکته پرداخته و به نقد دیدگاه فوق می‌پردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.