Skip to main content
فهرست مقالات

تغییر مذهب در ایران: دین و قدرت در عصر صفویه

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"نسخت اندر و نیومن در پایاننامۀ مفصل خود در باب ستیز بین اخبارگری و اصولی‌گری در تفکر (به تصویر صفحه مراجعه شود) امامیه،بخشی را به بحث از نزاع این دو جریان در عصر صفویهاختصاص داده و از این رهگذر به طرح موضوع مهاجرت علمایجبل عامل به ایران پرداخته و در مقاله‌ای مبتنی بر پایان نامهخود،دربارۀ محقق کرکی(متوفی 940 ق)مهم‌ترین فقیه عاملینسل نخست فقهای مهاجر به ایران بحث کرده است. حوادث شگفت سیاسی پس از وفات شاه عباس طهماسب در 984 قو به قدرت رسیدن شاه اسماعیل دوم صفوی(حکومت 984-985)موضوع بحث ادامۀ این فصل با عنوان احیای تسنن،سیاست‌های شاه اسماعیل دوم در ترویج تسنن در ایران و موضععلمای مهاجر عاملی نسبت به این حرکت است(ص 41-52). ابیساب دراین فصل نخست از زوال اقتصادی(ص 91-95)دولت صفویهسخن گفته و پس از آن به بحث او احوال مشهورترین فقیهانعاملی این عصر چون علی بن محمد بن حسن بن زین الدینشهیدی(متوفی 1103/4 ق1691/ م)مؤلف اثر بسیار مشهورالدر المنثور من المأثور و غیر المأثور19و شیخ حر عاملی(متوفی1104 ق1639/ م)مؤلف کتاب امل الامل فی ذکر علماء جبلعامل پرداخته است(ص 95-96). ابیساب(ص 139)علت این توجه را نیاز دولت صفویه بهنظام روحانیت شیعه برای ترویج تشیع دانسته و به نبودنظامی بدیل و مشابه جبل عامل در ایران عصر صفوی و افراطگری‌های قزلباش اشاره کرده و اظهار داشته که تنها راه برایدولت صفویه توجه به عالمان جبل عامل بوده است و آنها می‌توانستند خلأ ایدئولوژیکی دولت صفویه را برطرف کنند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.