Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به ساختار کتاب درسی « دین و زندگی-1 »

نویسنده:

(6 صفحه - از 42 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : ارزشیابی، نمره، قرآن، دانش‌آموزان، کتاب، تدریس، انسان، آموزش، معلم، ساختار کتاب‌های درسی

خلاصه ماشینی:

"ج)با توجه به این‌که این درس در سال اول متوسطه معادل 4 واحد درسی بوده و 4 ساعت در هفته تدریس خواهد شد، سبب می‌شود که در کلاس درس، معلم‌ مربوطه فرصت کافی برای تبیین برخی مباحث ضروری در زمینه‌های گوناگون علوم قرآنی و ارتباط آن‌ها با سایر مباحث دینی داشته باشد. در این مرحله(9)درس وجود دارد:درس اول به داستان حضرت ابراهیم(ع)در برخورد با مشرکان و بت‌پرستان اختصاص دارد و در آن کوشیده شده است که با کمک آیات قرآن که به این موضوع اختصاص دارند، پیام حضرت ابراهیم(ع)با بیان استدلال‌های بسیار محکم، اما در ظاهر بسیار ساده و قابل درک برای دانش‌آموزان بیان شود و به ایشان بیاموزد که پیام حضرت ابراهیم(ع)دو چیز است: الف)آنچه نابودشدنی و افول کردنی است، دوست‌داشتنی نیست‌(انی لا احب الافلین). همچنین، مقدمات ارزشیابی به گونه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان بدون اضطراب و با آرامش خاطر و با تکیه بر آموخته‌های خود در کلاس درس و انجام فعالیت‌های لازم‌ در حین تدریس و کار در منزل بتوانند، به سؤالات مطرح شده پاسخ بدهند. )(2 نمره) جمع:20 نمره تذکر 1:ابتکارها و خلاقیت‌های دانش‌آموزان در به یاد داشته باشیم، نحوه ارزشیابی در جهت دادن به فعالیت‌های آموزشی دانش‌آموزان، نقش مهمی دارد، حتی اگر تدریس به شیوه فعال باشد، ولی امتحان به شکلی طراحی شود که دانش‌آموزان به حفظ مطالب سوق پیدا کنند، هیچ بهره‌ای از تدریس فعال به دست نمی‌آید عرصه‌های ادبی، هنری و تحقیقی(انجام بخش پیشنهاد) تا 2 نمره تشویقی در هر نیم سال را به خود اختصاص می‌دهند که به جمع نمره دانش‌آموزان افزوده شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.