خلاصه ماشینی:
"ویلم فلور Willem Floor پژوهشگر و ایرانشناس برجستهی هلندی،در اثر ارزشمند خود«تاریخ تئاتر در ایران»سیر تحول و تطور تئاتر و هنر نمایش را از نخستین سالهای شکلگیری ملیت و سرزمین ایران تا به امروز بررسی کرده است.
فلور با احاطهای که بر تاریخ ایران دارد،به خوبی توانسته است تطور تاریخی هنر تئاتر را با توجه به ویژگیهای بومی ایران و فرهنگ ایرانی -اسلامی بیان دارد.
در ابتدای بخش اول،مؤلف پس از پیشگفتار به موضوع بازیگران یا سرگرمکنندهها (Entertainers) در تاریخ ایران میپردازد و جایگاه و موقعیت و شرایط ایشان را در دوران پیش از اسلام،قرون نخستین اسلامی،دورهی تیموری،دورهی صفوی و دورهی قاجار بررسی میکند.
بخش دوم کتاب با عنوان«نمایش عروسکی خیمهشببازی ẓ(Puppets) به یان نوع از هنر تئاتر و اجرای آن در ایران باستان اختصاص یافته است.
بسیاری از محققان،دلیل عدم رشد و توسعهی هنر نمایش ایران را مخالفت شعائر اسلامی و مذهبی با هر نوع تفریحات سبک و بیهوده frivolous entertain) (ment و شخصیتسازی (impersonation) موجودات زنده میدانند؛ اما فلور بر این باور است که اگرچه این دلیل تا حدی قابل قبول است؛ ولی بهرغم مخالفت و هشدار مسلمانان متشرع،هرگز هنرپیشههای تئاتر از اجرای نمایش دست نکشیدند.
وضعیت اجرای تئاتر مدرن در شهرهای تهران،تبریز،رشت،مشهد،اصفهان، کرمانشاه،قزوین و دیگر شهرها در اواخر عصر قاجار و پس از انقلاب مشروطیت،در ادامه بررسی شده است.
در این دورهها هم وضعیت اجرای تئاتر مدرن در شهرهای بزرگی مانند تهران،تبریز،رشت،قزوین،اردبیل،کرمانشاه، اصفهان،مشهد،شیراز و دیگر شهرهای ایران مورد بررسی قرار گرفته است."