Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی درباره مقاصد شریعت

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ابن عاشور، مقاصد، فقه، بن عاشور، مقاصد شریعت، نظریه، اسلامی، پژوهش، کتاب، دانش، احکام، فقه مقاصدی ابن عاشور، نگاه ابن عاشور، دیدگاه ابن عاشور، ارزیابی، ترجمه، اصول، الامام محمد الطاهر بن عاشور، ابن عاشور و دانش مقاصد، استدلال، عاشور و دانش مقاصد شریعت، دانش مقاصد شریعت، مقاصد شریعت و اهداف فقه، دیدگاه ابن عاشور در مقاصد، دانش مقاصد، بررسی دانش مقاصد شریعت، محمد طاهر بن عاشور، عنوان مقاصد شریعت و اهداف، علمی، دیدگاه مقاصد نزدابن عاشور

خلاصه ماشینی: "معرفی و نقد کتاب پژوهشی دربارۀ مقاصد شریعت علیرضا بهاردوست (به تصویر صفحه مراجعه شود) {%{Jمقاصد شریعت از نگاه ابن عاشور اسماعیل الحسنی ترجمۀ مهدی مهریزی انتشارات صحیفه خرد با همکاری مؤسسهجهانی اندیشه اسلامی چاپ اول،تهران،1383J} پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن برقرای حاکمیت دینی درکشور عزیزمان ایران،نقطه عطفی شد تا جریان‌های اسلام گرا دربنیادین که اسلام دین حکومت و سیاست نیز هست،در صدد اسلامی سازی و در حقیقت فقهی کردن قوانین موضوعه و همهمناسبات فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و اقتصادی کشورشان باشند. خلاصه این که با تکیه بر مطالب زیرمی‌توان ضرورت پژوهش در مسئله مقاصد را نشان داد:1-ارزیابیحرکت کلی فقه و کارکرد آن؛2-مرزبندی و تعیین حوزه دانش فقه؛3-رفع تعارض در عرصه‌های قانون گذاری و اجرا؛4-ارزیابی و نقد &%09106DMKG091G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) سند حدیث از طریق متن؛5-دستیابی به نظام‌ها و قواعد فقهی؛6-دسته بندی و تبویب احکام و مسائل شرعی در مجموعه‌ای منسجم ومنطقی. «ارائه نظریه»عنوان فصل سوم و پایانی این بخش است که مؤلفدر آن ضمن تأکید بر این که تأمین مصلحت انسان بالاتریت مقصداحکام شریعت است،اظهار می‌دارد:«به دست آوردن مقاصد شریعتاز سه راه ممکن است:1-استقرا،به دو گونه است،یکی استقرای عللاحکام شرعی متشابه که به حکمت دارند و به همان مقصود شریعتاست،مانند:باطل شمردن غرر(فریب)در معاملات که از جست و جوو استقرای علل مختلف حاصل شده است و دیگری استقرای دلایلاحکامی که در علت مورد نظر شارع اشتراک دارند؛2-دلایل روشنقرآنی،مانند:«یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر»ترجمه:خدابرای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد(بقره/185)؛3-سنت متواتر،اعم از اینکه تواتر معنوی باشد،مانند بخشی از آموزه‌های دینی که به ضرورت دانسته شده با این که در کاربرد[و لفظ]متواتر باشد»10."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.