Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه اسلامی یا عربی- اسلامی

نویسنده:

مترجم:

کلید واژه های ماشینی : فلسفه اسلامی، عربی، کتاب، فلسفۀ یونانی، ابراهیم العاتی، دینی، فقه، آموزش، کتاب ابراهیم العاتی، زبان

خلاصه ماشینی: "به طور کلی می‌توان گفت از سویی نام گذاری فلسفه با عنوانعربی-اسلامی،نادیده گرفتن نقش مهم و اساسی فلاسفه بخاری وترک و فلاسفه سریان و انباط و ایران در فلسفۀ اسلامی است و از سویدیگر اگر نام گذاری با نام مسلمانان شامل عرب‌ها نیز نمی‌شود پس چرااین نام گمراه کننده را بر فلسفه اسلامی نهادند؟آیا در این فلسفه،غیر مسلمانان از جمله یهودیان و صابئین و کسانی که در ترجمه و شرحدخیل بودند و تمدن اسلامی آنها را با عرب‌ها یکی ساخت نقشی ندارند؟تمدنی که دین را به اندازه هنر و زبان و آثار مشترک در خود جای نمی‌دهد. چه کسی قادر به اثبات این امراست که این نوشته تقلیدی از نظریه مثل افلاطون است در حالی کهقبل از ترجمۀ یونانی به عربی با زبان آرامی نوشته شده است؟و به چهدلیل خلاف آن صحیح نیست؟ بعد از آن نویسنده به نقد تقلید محققان عرب از روش غرب دربررسی فلسفه اسلامی می‌پردازد. الجابری تمام توجه خود را معطوف به آثار ابن رشد کرد و آن را حلالتمامی مشکلات دانست در حالی که کاملا بدیهی است که ابن رشد بااستفاده از متون عربی یکی از شارحان بزرگ فلاسفه یونان بود ولیکن درکتاب تهافت التهافت به دفاع از خود به عنوان یک فیلسوف و به دفاعاز فلسفه اسلامی که ابو حامد غزالی به مخالفت با آن برخاست پرداختو تمامی تألیفات خود و به ویژه تهافت الفلاسفۀ را به این موضوعاختصاص داد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.