خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) رشید بن زین عنوان «متفکران نوگرا»را به دلیل ضرورتی روششناختی یعنی تفکر و اندیشهء معاصر اسلامی برگزیده است که از این طریق ابزارهای قرائت و نقد در شناختن هویت دینی مد نظر قرار گیرد،چنانکه محمد ارکون و نصر حامد ابو زید نیز از این روش بهره میگیرند.
رشید بن زین این اندیشمندان نوگرا را با این استدلال«اصلاحگر»نامیده است که آنان به اندیشگی و تفکر دربارهء هرمنوتیک جدید قرآنی دعوت میکنند و علاوه بر احترام به آزادیهای فردی و اجتماعی ،خواهان دموکراتیزه کردن جوامع اسلامی نیز هستند.
به تعبیر دیگر،علوم انسانی (مردمشناسی،علوم اجتماعی،روانشناسی،نقد ادبی و فلسفه)به اندیشمندان نوگرا فرصت برچیدن بررسی سطحی موضوع(چگونه از غیر عقلانی بودن رهایی یابیم و اندیشهء اسلامی را مدرنیزه کنیم) و جایگزینی نقد آن(چگونه و چه زمانی پدیدهء دینی ظهور کرد؟ مبانی معرفتشناختی آن چیست؟،چگونه دربارهء اسلام و قرآن در مقام موضوع و پدیده و نه فقط میراث یا اندوختهای نمادین سخن برانیم؟)را داد.
نظریاتی که رشید بن زین دربارهء پدیدهء دینی مطرح میکند اغلب قرائتهای تاریخی نص قرآنی که هدفشان پیوند نص با سیاق فرهنگی،اجتماعی و سیاسی میباشد مانند دیدگاههای آرکون و حامد ابو زید،نیز بررسی ساختاری و زبانی نص که مرادشان پیوند برخی عناصر نص با بعضی دیگر به منظور کشف ارزش ذاتی و انسجام درونی آن است مانند آرای خولی،طه حسین و حامد ابو زید و نظریهء«قبض و بسط در شریعت»اندیشمند ایرانی،عبد الکریم سروش که به ثابت و متحول در اندیشهء دینی میپردازد،میباشند."