چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه نوع یا الگوی لکنت در کلمات عملکردی و معنایی بین کودکان و بزرگسالان فارسی زبان مبتلا به لکنت انجام شد .
روش: 50 فرد مبتلا به لک نت مراجعه کننده به مراکز درمانی و آموزشی خصوصی و دولتی کرج در قالب پنج گروه سنی 1013 و 17 سال به بالا ) مورد بررسی قرار گرفتند . حداقل به مدت -16 ،10-12 ،7-9 ،3- نفره ( 6پنج دقیقه از گفتار خودانگیخته هر فرد ضبط آوایی شد و انواع الگوهای لکنت هر فرد بر حسبنوع کلمات مشخص گردید . سپس داده ها به وسیله آزمون های کروسکال -والیس و من -ویتنی مورد بررسی قرار گرفت .
یافته ها: الگوی غالب لکنت در کودکان صرف نظر از نوع کلمات تکرار بود، درحالی که با افزایش سن غالبا الگوهای کشش سکوت یا گیر، میان اندازی و بازنگری اصلاحی ظاهر می شد. با افزایش سن، الگوی لکنت هم در کلمات عملکردی و هم معنایی تغییر می کرد .
نتیجه گیری: افراد فارسی زبان مبتلا به لکنت در سنین مختلف الگوهای ناروانی متفاوتی نشان می دهند، چنانچه با افزایش سن در جهت افزایش الگوهای کشش سکوت ،(EXPLAN) یا گیر، میان اندازی و بازنگری اصلا حی تغییر می کند . بر اساس نظریه اکس پلن انتظار می رفت الگوی تکرار کل کلمات، میان اندازی و سایر الگوهای تأخیراندازی لکنت همه
گروه های سنی دیده شود، اما علت اینکه الگوی لکنت در کلمات عملکردی نیز مانند کلمات
معنایی در سنین مختلف تغییر می یابد می توان د مربوط به تفاوت ساختار کلمات عملکردی در
زبان فارسی و دشوارتر بودن برنامه ریزی زبانی آن نسبت به زبان انگلیسی باشد.
خلاصه ماشینی:
"براساس نظریه اکسپلن (EXPLAN) ،انتظار میرفت الگوی تکرار کل کلمات،میاناندازی و سایر الگوهای تأخیراندازی لکنت همهمعنایی در سنین مختلف تغییر مییابد میتواند مربوط به تفاوت ساختار کلمات عملکردی درزبان فارسی و دشوارتر بودن برنامهریزی زبانی آن نسبت به زبان انگلیسی باشد.
بنابراین در محل اتصال این دونوع کلمه،الگوی اختلال در روانی گفتار یا به صورت کل کلمهعملکردی(ناروانی)است یا به صورت تکرار بخشی از کلمه معنایی(لکنت)و نه هر دوی آنها و کاهش میزان ناروانی در کلماتعلمکردی با افزایش لکنت روی کلمات معنایی متعاقب همراهخواهد بود(هاول،2004).
لکنت اینافراد علاوه بر آزمونگر به وسیله یک آسیبشناس گفتار و زبان(1)- EXPLAN-Execution+Planning (2)- stalling (3)- advancing (4)- Sackin (5)- Dayalu (6)- Kalinowski (7)- Stuart (8)- function word (9)- content (10)- Au-Yeung &%03517HSOG035G% دیگر نیز تأیید گردید.
بررسی الگوهای ناروانی در کلمات معنایی نشان داد که درگروه اول دو الگوی تکرار(خصوصا تکرار بخشی از کلمه)وکشیدهگویی،الگوهای غالب لکنت روی کلمات معنایی میباشند؛اما از 7 سالگی به بعد این الگوها متنوع میشوند.
همچنین با بررسی الگوهای ناروانی کلمات عملکردیدرمییابیم که تکرار کلمه عملکردی(خصوصا تکرار کلکلمه)در سنین زیر شش سال الگوی غالب لکنت این گروه ازکلمات بود که علت آن ممکن است مربوط به نوع کلماتعملکردی محدودی باشد که کودکان در این سنین از آنهااستفاده میکنند و احتمالا ساختارهای آوایی سادهای کهدارند.
تغییر الگوی لکنت در کلماتعملکردی مغایر پیشبینی اکسپلن و یافتههای زبان انگلیسی(هاول،اویونگ و ساکین،1999)است که علت آن رامیتوان در تفاوت ساختارهای زبانشناختی کلمات عملکردیزبان فارسی و انگلیسی جستوجو کرد و آن را به چند هجاییبودن،تکیه بر بودن و سایر عواملی مربوط دانست کهبرنامهریزی زبانی کلمه عملکردی را دشوار میسازد و نیاز بهبررسیهای بیشتر و دقیقتر دارد."