چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مدل های اسنادی (شناختی) افسردگی در نوجوانان دانش آموز بود.
روش: در این پژوهش 388 دانش آموز ( 222 دختر و 166 پسر) مقطع متوسطۀ
شهرستان ری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامۀ افسردگی بک،
پرسشنامۀ حوادث منفی زندگی و پرسشنامۀ سبک اسنادی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از
و با روش های تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تأییدی، تحلیل مسیر SPSS نرم افزار لیزرل و مدل معا دلات ساختاری بررسی شدند .
یافته ها: از میان سه مدل اسنادی آسیب پذیری، مدل نشانه و مدل شروع، دو مدل نشانه و شروع برازش خوبی در تبیین افسردگی داشت، ولی مدل آسیب پذیری برازش خوبی نداشت .
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از مدل های اسنادی شروع و نشانه در تبیین افسردگی حمایت می کند.
خلاصه ماشینی:
"مطالعات دیگری نیز که به بررسی رابطه سبکاسنادی و افسردگی در کودکان و نوجوانان پرداختند(فریدلندر15،(1)- Zung (2)- Beck (3)- Hwang (4)- Sousa (5)- Tu (6)- Hwang (7)- Seligman (8)- Van voorhees (9)- Abramson (10)- Teasdal (11)- Brewin (12)- Leary (13)- Miller (14)- Rizley (15)- Friedlander تریلر1و ویس2،1986؛بنفیلد3،پالمر4،ففرباوم5و استو6،1988؛چریل7،تونی8،جیمز9و آندرو10،1988؛اوانز11و همکاران،2005)،از مفروضات تئوری اسنادی افسردگی حمایت کردند.
(1)- Trailor (2)- Veiss (3)- Benfield (4)- Palmer (5)- Pfeffierbaum (6)- Stowe (7)- Cheryle (8)- Toni (9)- James (10)- Andrew (11)- Evans (12)- Brewin (13)- Marris (14)- onset model (15)- vulnerability پس از اجرای پژوهش حاضر،پایانی پرسشنامه در جامعۀمورد مطالعه مورد بررسی قرار گرفت و آلفای 0/69 به دست آمد.
همچنین ضرایب مسیر با استفاده از روشاستاندارد شده نشان داد که 79 درصد از واریانس سبک اسنادیمنفی از طریق تجربه حوادث منفی زندگی قابل پیشبینی میباشدو سبک اسنادی منفی نیز به نوبه خود 84 درصد از تغییرات علایمافسردگی را پیشبینی میکند.
اما با توجه به مقطعی بودن پژوهشحاضر،این نتیجهگیری باید با احتیاط صورت گیرد،زیرا اولا علاوهبر تجارب منفی زندگی و سبکهای اسنادی منفی،عوامل دیگرینظیر عوامل شخصیتی(به عنوان مثال،رواننژندگرایی بالا در مدل پنجعاملی شخصیت(به نقل از گروسی فرشی،1380)،فرآیندهایزیستشناختی(کاپلان و سادوک،1382)،روابط بینفردی(گرگوری1،2005)و عوامل دیگر،ممکن است در شروع افسردگینقش داشته باشند.
علیرغم محدودیتهای این پژوهش که ضروری است درمطالعات آتی مورد توجه قرار گیرد،بهطور کلی نتایج این بررسیمطابق با مدل شروع،نشانگر اهمیت بارز تجربه حوادث منفیزندگی در پیشبینی سبکهای اسنادی منفی و علایم افسردگیدر نوجوانان شهرستان ری میباشد."