Skip to main content
فهرست مقالات

اوژن یونسکو؛ پوچ گرا یا پرخاشگر؟

نویسنده:

(3 صفحه - از 20 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : یونسکو ،اوژن یونسکو ،نمایشنامه‌های ،تئاتر ،بیهودگی ،کرگدن ،تماشاگر ،تئاتر بیهودگی ،نمایش‌نامه ،هنری ،انسان ،منتقدان ،اجتماعی ،وضع ،درونمایهء نمایشنامه‌های یونسکو ،نمایشنامه‌نویسان تئاتر بیهودگی ،صحنهء تئاتر بیهودگی ،زمان ،نمایشنامه‌های بیهودگی ،زندگی ،جلال آل‌احمد ،ترجمه ،صحنه آمد تماشاگران ،هنر تئاتر ،آثار ،بیهودگی و پوچی ،اوضاع کنونی جوامع بشری ،انزوای مطلق انسان عصر ،ترجمه کرگدن ،انسان عصر تکنولوژی فراگیر

خلاصه ماشینی:

"اعتقاد به بیهودگی و از هم پاشیدگی نظام اجتماعی‌ بی‌تردید فرزند خلف قرن بیستم و زائیدهء عوامل‌ مختلفی است:نبود اعتقادات مذهبی که با مکتب تنویر افکار(عصر روشنگری)شروع شده بود و با «مرگ خدا»ی نیچه به اوج باصطلاح کمال خود رسید، قطع امید از امکان تکامل و توسعهء تمدن با درگیر شدن‌ جنگهای جهانی اول و دوم،با در هم شکستن و فرو ریختن تندیس زیبای انسان به عنوان اشرف مخلوقات‌ که ساخته و پرداخته دست استادان مکتب کلاسیک و پندار آرمان‌گرایان عصر روشنگری بود،بازگشت به‌ دوران بربریت و قتل عام و کشتارهای نژادی در دوران‌ دیکتاتوری هیتلر و پس از آن و بالاخره گسترش خلأ اخلاقی در میان ملل استعمارگر غرب و سردمداران‌ اهرمن خوی جوامع سرمایه‌داری،اینها همه دست به‌ دست هم داده و در برابر انسان روشن بین و حساس قرن‌ بیستم دنیائی هولناک،غیر منطقی و فاقد حقیقت و حقانیت گشوده است،و این درست همان چیزی است که‌ نمایشنامه‌نویسان تئاتر بیهودگی سعی دارند به تماشاگران بشناسانند و بفهمانند. 18 (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر یونسکو بیهودگی نظام اجتماعی و اعمال‌ غیر انسانی را با گستاخی هر چه تمام‌تر تصویر می‌کند به خاطر این است که خواننده یا تماشاگر غافل و گمراه از خواب خرگوشی خود بیدار شود و پیش از آنکه خیلی دیر شده باشد از جلد اهریمنی‌اش بیرون آمده،به قالبی که‌ شایسته و بایستهء مقام انسان است باز گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.