Skip to main content
فهرست مقالات

پراکندگی و بحران در نقد ادبی

نویسنده:

(6 صفحه - از 24 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نقد، ادبی، نقد ادبی، هنری، ناقد، شعر، اسطوره، اثر، هملت، ساختار

خلاصه ماشینی:

"به دیگر سخن در ذوق هنری ناقد شک نباید کرد اما در قدرت آفرینش‌ هنری او تردید بسیار هست با این همه پولی هم ندارد که به‌ هنرمند بدهد و از او حمایت کند!ناقدان طبقهء میانه‌ای هستند بین هنرمندان و هنردوستان و محتوای اثر را به مردم‌ می‌رسانند البته به سود خود و از هنرمند بهره می‌گیرند و خوانندهء او را معدودتر می‌سازند و اشخاصی هستند بی‌ثمر و بی‌ابتکار!در این جا مشکل دیگری نیز خود را نشان می‌دهد و آن این دعوی است که:«نقد و ناقد مصنوعی و ذوق و سلیقهء مردم طبیعی است»چنانکه به رغم نبود ناقد یا ناقد بصیر در گذشته این مردم بوده‌اند که هنر فردوسی،سعدی،حافظ و مولوی... او در خواندن آثار ادبی وارد حوزهء تفکر می‌شود و می‌خواهد بداند که این آثار چه‌اند و سودشان چیست؟ چه تمایلاتی را خشنود می‌سازند؟چرا نوشته و خوانده‌ می‌شوند؟نقد ادبی نوعی نظرورزی نیز هست و می‌پرسد شعر یا قصه یا درام چیست و اینکه اثر عرضه شده امتیاز هنری‌ دارد یا ندارد؟البته هیچ نقدی نمی‌تواند آن اندازه رسا و کامل‌ باشد که همهء جوانب اثری می‌مانند شاهنامهء فردوسی را باز نماید و بسنجد اما از سوی دیگر تجربهء مستقیم ناقد از شعر فردوسی می‌تواند این اثر را تا حدودی به دیگران بشناساند و متضمن فعالیت‌های تصمیم یافته باشد. جنبهء نخست،جنبهء زیباشناختی اثری ادبی است که هنر را در محدودهء«شناسائی»تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد که چه‌ اندازه فرا روندهای اجتماعی در ساختار اثری هنری منعکس‌ می‌شود و نیز این فرا روندها تا چه حد در گرایش‌های مربوط به‌ سبک و رابطه بین صور هنری و مفاهیم زیباشناختی اثر(معنا، محتوا،شکل،تصویر،زیبائی نقص..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.