Skip to main content
فهرست مقالات

پراکندگی و بحران در نقد ادبی

نویسنده:

(6 صفحه - از 24 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : نقد ،ادبی ،نقد ادبی ،هنری ،ناقد ،شعر ،اسطوره ،اثر ،هملت ،ساختار ،آثار ادبی ،داوری ،بحران در نقد ادبی ،ادبیات ،اثر هنری ،انسان ،بنیاد ،اصول داوری آثار ادبی ،یونانی ،اصل ،اجتماعی ،تفسیر ،متن ،روایت‌ها ،کار ،سخن ،حوزهء ،نقد ادبی پیرو اصول ،اثر ادبی به‌سبب راهنمایی ناقد ،حوزهء نقد ادبی

خلاصه ماشینی:

"به دیگر سخن در ذوق هنری ناقد شک نباید کرد اما در قدرت آفرینش‌ هنری او تردید بسیار هست با این همه پولی هم ندارد که به‌ هنرمند بدهد و از او حمایت کند!ناقدان طبقهء میانه‌ای هستند بین هنرمندان و هنردوستان و محتوای اثر را به مردم‌ می‌رسانند البته به سود خود و از هنرمند بهره می‌گیرند و خوانندهء او را معدودتر می‌سازند و اشخاصی هستند بی‌ثمر و بی‌ابتکار!در این جا مشکل دیگری نیز خود را نشان می‌دهد و آن این دعوی است که:«نقد و ناقد مصنوعی و ذوق و سلیقهء مردم طبیعی است»چنانکه به رغم نبود ناقد یا ناقد بصیر در گذشته این مردم بوده‌اند که هنر فردوسی،سعدی،حافظ و مولوی... او در خواندن آثار ادبی وارد حوزهء تفکر می‌شود و می‌خواهد بداند که این آثار چه‌اند و سودشان چیست؟ چه تمایلاتی را خشنود می‌سازند؟چرا نوشته و خوانده‌ می‌شوند؟نقد ادبی نوعی نظرورزی نیز هست و می‌پرسد شعر یا قصه یا درام چیست و اینکه اثر عرضه شده امتیاز هنری‌ دارد یا ندارد؟البته هیچ نقدی نمی‌تواند آن اندازه رسا و کامل‌ باشد که همهء جوانب اثری می‌مانند شاهنامهء فردوسی را باز نماید و بسنجد اما از سوی دیگر تجربهء مستقیم ناقد از شعر فردوسی می‌تواند این اثر را تا حدودی به دیگران بشناساند و متضمن فعالیت‌های تصمیم یافته باشد. جنبهء نخست،جنبهء زیباشناختی اثری ادبی است که هنر را در محدودهء«شناسائی»تحلیل می‌کند و نشان می‌دهد که چه‌ اندازه فرا روندهای اجتماعی در ساختار اثری هنری منعکس‌ می‌شود و نیز این فرا روندها تا چه حد در گرایش‌های مربوط به‌ سبک و رابطه بین صور هنری و مفاهیم زیباشناختی اثر(معنا، محتوا،شکل،تصویر،زیبائی نقص..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.