چکیده:
<P> حدیث یوم الدار، بازگو کننده یکی از نخستین رویدادهای تاریخ اسلام است که برخی از دانشمندان اهل سنت از جمله ابنتیمیه، شبهاتی پیرامون سند و متن آن (تعداد حاضران ارتباط قبول دعوت با جانشینی پیامبر، سبقت در اسلام آوردن و...) مطرح کردهاند. واسطی دانشمند اهل سنت قرن چهارم نیز شبهاتی در مورد آیه مربوط به این حدیث مطرح کرده است؛ از جمله: امر در آیه، استخلاف و انقیاد، مرسل بودن روایات، خطاب موازرت، معین بودن خلیفه، احتمال ایجاد اختلاف، تحصیل حاصل، خلافت بر عشیره و... نویسنده در این مقاله شبههها را بیان کرده و پاسخ گفته است. شبهاتی نیز در شأن نزول آیه مطرح شده که نویسنده به آنها نیز پاسخ داده است. </P>
خلاصه ماشینی:
"(72: ج 2، ص 232 به بعد؛ 21: ج 2، ص 278 به بعد، 44: ص 144 به بعد؛ 26: ج 1، ص 352 به بعد؛ 68: ج 3، ص 60 به بعد؛ 42: ص 41 به بعد؛ 1/75: ج 1، ص 119 به بعد) لذا فرمود: «کدامیک از شما وزارت مرا میپذیرد؟» اگر وزارت، اخوت، وراثت، وصایت، ولایت و خلافت، از نتایج همان ایمان بود، علی علیهالسلام و جعفر و ابوطالبـ بلکه حتی حمزه نیزـ خارج از این نتیجه بودند؛ زیرا کهـ به عقیده برخی از دانشمندان اهل تسننـ قبل از آن ایمان آورده بودند.
علاوه بر آن مطالب، سه پاسخ علامه محقق سید جعفر مرتضی بیان میشود: یکم: نام حمزه در این رویداد، قابل ذکر نیست؛ چون اسلام آوردن او قبل از نزول آیه انذار، حتی قابل احتمال هم نیست، چه رسد به اینکه در آن مورد به جزم سخن گوییم.
بررسی کلام واسطی بیاضی عاملی در کتاب خود (الصراط المستقیم)، مطالبی از واسطی (1) در تشکیک نسبت به این حدیث آورده و به آنها پاسخ گفته است که نقل کلام او [ همراه با برخی توضیحات از نگارنده] در اینجا مناسبت دارد.
اگر در این اختلاف، کسی منازعه کند، به او میگوییم: اصل روایت وارد در مورد او را انکار کردهای؛ اما معارضه کلام پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم با مثل، گناهی است که گویندهاش باید پاسخ گوید.
در برخی منابع ـ مانند تاریخ طبری، کامل، کنزالعمال، دلائل ابونعیم، شرح ابنابیالحدید، تفسیر خازن و معالم التنزیل ـ عبارت «خلیفتی فیکم» آمده و در بعضی مواردـ مثل شواهد التنزیل، حیاة الصحابه، مسند شیبانی، مسند احمد و کفایة الطالبـ عبارت «خلیفتی فی أهلی» آمده است."