Skip to main content
فهرست مقالات

دو کتاب در عرصه ی بیدل پژوهی

نویسنده:

(2 صفحه - از 36 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : بیدل، رباعیات، هند، شاعر، کلیات، رباعیات بیدل، غزلیات، تصحیح، متن کامل رباعیات بیدل، عرفان

خلاصه ماشینی:

"اما پس از انقلاب‌ اسلامی است که می‌توان گفت بیدل تا اندازه‌ای از گمنامی،دست کم در میان ادب دوستان،در ایران بیرون‌ آمد و شاعرانی مانند علی معلم،حسن حسینی، یوسفعلی میر شکاک،ساعد باقری،علی رضا قزوه، عبد الجبار کاکایی و دیگران از وی تأثیر پذیرفتند و پژوهش‌هایی دربارهء او مانند شاعر آینه‌های شفیعی‌ کدکی(چاپ اول،تهران،آگاه،1367 ش)،که‌ مجموعه‌ای از مقالات کدکنی به همراه گزینه‌ای از رباعیات بیدل است،و بیدل،سپهری و سورئالیسم از حسن حسینی(تهران،سروش،1368 ش)منتشر گردید و رفته رفته چاپ آثار او،بویژه غزلیات،آغاز گردید. اما تاکنون کلیات(آثار منظوم)بیدل در ایران‌ به چاپ نرسیده بود(و دیوان غزلیات او نیز به صورت‌ عکسی یا افست به چاپ رسیده)که اینک با چاپ آن، به تصحیح آقایان اکبر بهداروند و پرویز باسی داکانی، در سه جلد این کمبود تا اندازه‌ای جبران شده است. ابو المعانی عبد القادر بیدل(1054- 1133 ق)،که از برجسته‌ترین شعرای سبک هندی به‌ شمار می‌آید،گذشته از قالب‌های دیگر،در این قالب نیز طبع‌آزمایی کرده و از آنجا که نه تنها شاعری بزرگ، بلکه عارفی برجسته هم بوده است رباعیاتش را تجلیگاه مفاهیم ژرف فلسفی و عرفانی نموده و نشئهء باده تصرف یعنی وحدت وجود را شرح کرده است:اگر بیدارم جمال او می‌بینم-ور در خوابم،خیال او می‌بینم/ تا گرد نفس آیینه‌دار هستیست-هنگامهء لایزال او می‌بینم در آینهء فنا بقا باید دید-در پیرهن تار صدا (به تصویر صفحه مراجعه شود) بیدل را نمایندهء تمام عیار سبک هندی‌ گفته‌اند،که نازک‌اندیشی و پیچیده‌گویی در این سبک را به اوج(یا،به قولی،به حد افراط و اغراق‌آمیز)رسانده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.