چکیده:
در این مقاله پس از ارائه تعریف هوش و معنویت، به نظرات مختلفی که در مورد هوش معنوی وجود دارند، پرداخته شده است. ابعاد و ویژگیهای هر یک از آنها و پژوهشهای مربوط به اثرات مثبت هوش معنوی در زندگی فردی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و سپس این مفهوم از دیدگاه دینی، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برخی از خصوصیات و روشهای تقویت آن بیان شد. در خاتمه نیز تفاوتهای هوش متعارف و هوش معنوی مطرح گردید.
خلاصه ماشینی:
"غور و تفحص در مورد هوش معنوی منجر به مطرح شدن عوامل زیر شده است: درک حضور متعالی در زندگی، درک پیامهای حضور متعالی که هدایتگر هر انسانی از درون و بیرون است، حس شگفتی و اعجاب در برابر امر قدسی، حس خشیت و فروتنی در مقابل عظمت وجود متعالی، توان گوش دادن به ندای ربوبی، حفظ آرامش در هنگام آشفتگی و تناقض و دوگانگی، تعهد، فداکاری، ایمان، درک خردمندانه معنای عمقی کلام خداوندی، سازگاری و درک فرمان و دستورات الوهی و درک شناختی و عاطفی این دستورات، درک وحدت در عین کثرت، درک عشق در عین نقص در روابط، درک عدالت در عین عمل، درک معنا در رنجها، سختیها و دشواریها و توانایی عمل کردن بهصورت مستقل.
مراحل اساسی تحول این هوش در افراد چگونه است؟ 2ـ در تحول هوش معنوی تاچه حد بافت فرهنگی ـ محیطی، خانواده، مربیان، معلمان، دوستان و نوع مذهبی که فرد به آن پایبند است، تأثیر میگذارد؟ 3ـ تجربیات مذهبی و معنوی افراد در طول زندگی، چالشهای مختلف و کیفیت هویتیابی افراد در شکلگیری هوش معنوی چه تأثیری میگذارد؟ 4ـ هوش معنوی را چگونه میتوان مفهومسازی نمود و نظریه منسجمی که اعتبار درونی داشته و بــرای تحقیقات و ابزار سازی کارا باشد، ارائــه داد؟ ارکان ایـن نظریه کدام است و چـگونه میتوان اعتبار نظری و ارزش عملی این نظریه را تأیید کرد؟ 5ـ چگونه میتوان با استفاده از نظریه منسجم ابزارهای مناسب و معتبر با روایی بالا برای گروههای مختلف سنی، جنسی، گروههای عادی و استثنایی تهیه کرده و اعتبار تجربی آن را به دست آورد؟ 6ـ چگونه میتوان مداخلات لازم برای افزایش هوش معنوی با استفاده از نظریههای هوش معنوی تهیه نمود و اعتبار و روایی این مداخلات را آزمود؟ 7ـ ارتباط هوش معنوی را چگونه میتوان با فهم دقیق از متون دینی، حل مشکلات معنوی و بینش پیدا کردن نسبت به معمای معنوی مورد بررسی و سنجش قرار داد؟ 8ـ تا چه اندازه میتوان پایههای تکاملی را در تحول نوعی هوش معنوی مورد بررسی و آزمون قرار داد؟ 9ـ تا چه اندازه تفاوتهای موجود در درجات هوش معنوی، منجر به اختلاف فهم افراد از متون مذهبی میگردد؟ 10ـ چگونه میتوان محیطی ایجاد کرد که مجال رشد هوش معنوی را به افراد بدهد؟ (به عنوان مثال استفاده از قرآن، متون عرفانی، ..."