خلاصه ماشینی:
ایشان در باب روشنفکرى دینى دو مشکل اصلى را بیان مىکنند: اول، گفته مىشود دین تابع ذهنیت من و پیشدانستههاى من است که به بیرون خط مىدهد و دوم آن که در این داد و ستدها، معرفت پوزیتیوسیتى محور قرار مىگیرد و دین تابع قرار داده مىشود.
دسته چهارم کسانى هستند که مىکوشند به جریان دوم روشنفکرى وصل شوند و «سنت» را نه به معناى آنچه در تاریخ اتفاق افتاده، بلکه در ساحتى فلسفى و التزام به لایههاى مورد قبول از سطح اجتماعى آن احیا کند.
اکنون ما، هم شاهد منورالفکران و هم شاهد عملکرد نسبىگرایان هستیم که به عنوان نتیجه منطقى منورالفکرى مشغول فعالیت هستند و هم رگههاى از روشنفکرى دینى را داریم.
اما توقع این است این نحله چهارم تقویت شود و علماى دینى هم به عنوان بخش اعظم روشنفکرى دینمدار، و ظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.