چکیده:
بازارهای اینترنتی همچون سایر کاربردهای فناوری اطلاعات، موجب کاهش هزینه و افزایش کارایی میشوند. فروشندگان با هزینههای کمتر و سود بیشتر مواجه شده و مصرفکنندگان نیز با برخورداری از اطلاعات بیشتر، امکان انتخاب بهتر و خرید ارزانتر را تجربه میکنند. به اینترتیب، بهنظر میرسد که رشد بازارها در اینترنت، شاخصی برای افزایش رقابت باشد. ولی یکسری ویژگیهای خاصی در اینترنت وجود دارند، که میتوانند انحصار در بازارهای اینترنتی را سبب شوند. در این مقاله، با استفاده از یک رویکرد تئوریکی وجود انحصار در بازارهای اینترنتی از منظرهای مختلفی بهخصوص اثرات خارجی شبکهای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از بررسی ساختار بازارهای اینترنتی، نشان میدهد که وجود اثرات خارجی شبکهای سبب ایجاد انحصارات در این بازارها میشود. همچنین بررسیها نشان میدهند که رقابت در بازارهای اینترنتی شامل رقابتهای تحقیق و توسعهای(R&D) است که هدفش بهدست آوردن سهم بازاری از طریق نواوری و یا حفظ رهبر بودن در بازار با عرضه نواوریهای جدید است. نتیجهای که از این تحقیق بهدست آمده، طرح این نظریه است که انحصارات ایجاد شده در بازارهای اینترنتی (بر خلاف بازارهای سنتی انحصاری)، سبب کاهش اضافه رفاه مصرفکنندگان نمیشود، بلکه بهواسطه نواوریهای ایجاد شده در این بازارها، اضافه رفاه مصرفکنندگان افزایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
"رقابت با توجه به هزینههای جستجو مورد توجه قرار میگیرد و انحصار نیز از جنبههای مختلفی بررسی میشود که بیشترین تمرکز روی اثرات خارجی شبکهای 1 خواهد بود که در این چارچوب مزیت پیشرو بودن 2 ، هزینههای تعویض 3 و اثرات قفل تکنولوژی 4 نیز بیان خواهد شد.
3-2- بازارهای اینترنتی و انحصار در این قسمت، ویژگیهای انحصاری بازارهای اینترنتی با توجه به اثرات خارجی شبکهای، شفافیت بازاری کمتر، هزینههای غیرقابل بازگشت اولیه مورد بررسی قرار میگیرند که تأکید بیشتر روی اثرات خارجی شبکهای خواهد بود.
3- همانطور که مشاهده شد، اثرات شبکهای منبع مهمیبرای صرفهجوییهای ناشی از مقیاس در سمت تقاضا محسوب میشوند، در نتیجه، سبب ایجاد بازارهایی میشوند که در آنها تعداد کمی بنگاه مسلطاند و بنگاهها با سهم بازاری کم تنها با نواوری جدیدی میتوانند در بازار باقی بمانند.
به این صورت که سهم بازاری که یک بنگاه با توجه به بالا بودن هزینههای تغییر بهدست میآورد، با اثرات شبکهای تقویت شده و سبب میشود که بنگاه برای مصرفکنندگان جدید جذابتر شود.
3- Bonaccorsi, Andrea and Rossi, Cristina, (2002), "The Adoption of Business to Business E-Commerce: Heterogeneity and Network Externality Effects," LEM Papers Series, Laboratory of Economics and Management (LEM), Sant'Anna School of Advanced Studies, Pisa, Italy.
, (1992), "Network Effects, Software Provision and Standardization," Journal of Industrial Economics, vol.
11- Katz, Michael and Carl Shapiro, (1985), "Network Externalities, Competition and Compatibility," American Economic Review, vol.
12- Katz, Michael and Carl Shapiro, (1994), "Systems competition and network effects," Journal of Economic Perspectives, vol."