چکیده:
در این پژوهش، تاثیر شش عامل نوع صنعت، اندازه، عمر، نسبت سرمایه به دارایی، نسبت بدهی به دارایی و هزینه ی تبلیغات بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی شده است. سودآوری نیز بهصورت سه معیار بازده ی دارایی، بازده ی تعدیل شده دارایی و بازده سرمایه تعریف شده است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش، شرکت هایی بوده اند که تا تاریخ 29/12/1380 در سازمان بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده و طی دوره ی انجام تحقیق نیز عضویت خود را در بورس اوراق بهادار مزبور حفظ کردند. برای آزمون فرضیه ها از رگرسیون چند متغیره با متغیر مجازی استفاده شده است. یافته ها بیانگر آن هستند که اگر سه معیار سودآوری، بازده دارایی و بازده تعدیل شده ی دارایی تعریف شوند، متغیرهایی مانند اندازه، نسبت سرمایه به دارایی و نسبت بدهی بهدارایی بر سودآوری تاثیرگذار خواهند بود، اما نوع صنعت، عمر و هزینه تبلیغات بر سودآوری بیتاثیر است. همچنین، اگر معیار سودآوری بازده سرمایه در نظر گرفته شود، نوع صنعت و اندازه شرکت بر سودآوری، مؤثرند. اما عمر، نسبت سرمایه بهدارایی، نسبت بدهی به دارایی و هزینه تبلیغات بر سودآوری تاثیر ندارد.
This paper studies the effects of six factors including industry type، size، age، ratio of capital to total assets، ratio of debts to assets، and advertising costs on profitability of com companies accepted in TSE. Profitability is defined at the three standard levels of ROA، ROAT، and ROE. The sample used in this research belong to the companies which are accepted in TSE vy Feb. 2001، and they maintained their membershipe in TSE during the period of this research. Multiple regressions with dummy variable are used to test the hypotheses. Findings indicate that if the three criterias of profitability، ROA، ROAT and ROE are defined، then size، ratio of capital to total asset، and ratio debts to assets can affects the profitability of the company، but، industry type، company age، and advertising cost have no affect on its profitability. Morever، if the criteria of rate of return on capital istaken into account، industry type، and size of company will affect the profitability of company، but age، the ratio of capital to total assets، the ratio of debt to total assets، and advertising costs have no effect on its profitability.
خلاصه ماشینی:
"با استفاده از رگرسیون گام به گام و نتایج حاصل از آن که در جدول مزبور منعکس شده و سطح معناداری (5%)، میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای اندازه و نسبت بدهی به دارایی شرکت با سودآوری آن رابطة معنیداری وجود دارد، اما بین متغیرهای نوع صنعت، عمر شرکت و هزینة تبلیغات با سودآوری رابطة معنیداری وجود ندارد.
) مقدار ثابت رگرسیون اندازه صنعت دوم 616/1- 115/0 184/0- 095/2- 556/2 025/2 045/0 013/0 048/0 R2=/0 280 Adjusted-R2= 243/0 F=625/5 با استفاده از رگرسیون گام به گام و نتایج حاصل از آن که در جدول مزبور منعکس شده و با سطح معناداری (5%)، میتوان نتیجه گرفت که بین متغیرهای نوع صنعت و اندازة شرکت با سودآوری آن رابطة معنیداری وجود دارد، اما بین متغیرهای عمر شرکت، نسبت سرمایه به دارایی و هزینة تبلیغات با سودآوری رابطة معنیداری وجود ندارد.
) مقدار ثابت رگرسیون اندازه صنعت دوم 616/1- 115/0 184/0- 095/2- 556/2 025/2 045/0 013/0 048/0 R2=/0 280 Adjusted-R2= 243/0 F=625/5 با استفاده از رگرسیون گام به گام و نتایج حاصل از آن که در جدول مزبور منعکس شده و سطح معناداری (5%)، میتوان نتیجه گرفت که بین نوع صنعت و متغیرهای اندازة شرکت با سودآوری رابطة معنیداری وجود دارد.
Industry-Versus Firmspecific Effects on Performance: Contrasting SMEs Large-sized Firms,European Management Journal, Vol. 22, No. 2, pp.
Firm and Industry Effects on Firm Profitability: A Spanish Empirical Analysis, European Management Journal Vol. 20, No. 3, pp."