خلاصه ماشینی:
(1)-{Sنصیب ماست بهشت،ای خداشنای برو#که متسحق کرامت گناه کاراناندS}*{Sطمع ز فیض کرامت مبر که خلق کریم#گنه ببخشد و بر عاشقان ببخشایدS} (2)-{Sملک در سجدهی آدم زمین بوس تو نیت کرد#که در حسن تو چیزی دید غیر از طور انسانیS} (3)-{Sمبین حقیر گدایان عشق را،کاین قوم#شهان بیکمر و خسروان بیگلهاندS}*{Sچو حافظ گنج او در سینه دارم#اگر چه مدّعی بیند حقیرامS}*{Sچو ذره گر چه حقیرام،ببین به دولت عشق#که در هوای رخات چون به مهر پیوستمS} (4)-{Sدشمن به قصد حافظ اگر دم زند چه باک!#منت خدای را که نیام شرمسار دوستS} *(5)-{Sعقل میخواست کزان شعله چراغ افروزد#برق غیرت بدرخشید و جهان بر هم زدS} (6)-{Sملامت گو چو دریابد میان عاشق و معشوق#نبیند چشم نابینا خصوص اسرار پنهانیS} (7)-{Sزاهد از ما به سلامت بگذر کاین می لعل#دلو دین میبرد از دست بدان سان که مپرس!S} (8)-{Sدل و دین ام شد دلبر به ملامت بر خاست#گفت،«برخیز!ز تو حکم سلامت برخاست»S} (9)-{Sتو خوش میباش با حافظ،برو،گو خصم جان میده#چو گرمی از تو میبینم چه باک از خصم دم سرد امS}*{Sهزار دشمنام میکنند قصد هلاک#گرم تو دوستای از دشمنان ندارم باکS} آفرینش و آزادی (جستارهای هرمنوتیک و زیبایی شناسی)بابک احمدی نشر مرکز،چاپ اول 1377 رقعی،414 صفحۀ،1700 تومان نزدیک به یک دهه است که حیات فکری کشورمان،میزبان اندیشههای جدید است؛نحلههای فکریگوناگونی چون هرمنوتیک،مکتبهای نقد ادبینشانهشناسی،ساختگرایی،معنا شناسی و آرای مختلفجنبش پست مدرنیته نظیر پسا ساختگرایی،ساختشکنی و تبار شناسی،از جمله مباحثی است کهاندیشههای که را به چالش فرا خوانده و اندیشمندانیرا به خود مشغول داشتهاند.
یونانیان هر دو اثر را ساختۀ هومر میدانند؛عدهایاز پژوهندگان را نیز رای بر این است که نخست ایلیادنوشته شده و اودیسه با قلمی دیگر و زمانی بعد از آن بهنگارش در آمده و شاعر دوم بیگمان از ایلیاد خبر داشته واز آن تاثیر پذیرفته است.