خلاصه ماشینی:
"محمود عزیزی نیز،در مقام نویسنده،با آگاهی از کارکردها و قابلیتهای ارزشمند همه این رویدادها و وقایع،هریک را، به ترتیب و با رعایت هماهنگی و توالی موضوعی و زمانی و روایی،در کنار هم قرار داده و توانسته است ساختار نمایشی مناسبی را از ترکیب و توالی پرداخت عناصر آن نتیجه بگیرد؛ازهمینرو،باید نخستین ویژگی نمایش محمود عزیزی را وفاداری به ساختار اصلی داستان،البته با توجه به پرداخت آن در حوزه نمایشی، دانست:همهچیزی از دربار کیخسرو آغاز میشود؛بنابراین نمایش ابتدا تماشاگر را به شکلی مناسب با دلیل شروع روایت و انگیزه شخصیتها آشنا میکند و بعد از آن است که مبارزه و طرح و توطئه داستان را به حوزه درگیری و کشمکش دراماتیک میکشاند.
عزیزی تا جایی که ساختار نمایشنامهاش را در انطباق با ساختار ادبی متن-و نه ویژگیهای اجرایی-مورد پرداخت قرار داده،در کارش موفق بوده است؛ اما هرجا که ویژگیها و مشخصههای جدیدی به کارش افزوده،از لحن فاخر و جدی و منطق روایت شاهانه فاصله گرفته است:نمایش از بعد اسارت بیژن در چاه و درخواست از رسم برای یافتن او،لحن دیگری پیدا میکند،انگار عزیزی به گمان طولانی شدن داستان و خسته شدن تماشاگرانش،خواسته است مؤلفههای دیگری را به ساختار،یا دست کم لحن کارش اضافه کند و برای همین،زبان و جنس حضور شخصیتها را اندکی تغییر داده،نمایش را به سمت نوعی کمدی نزدیک میکند،کمدیای که در پرداخت آن چندان جدیتی به خرج نداده است:منیژه و دایه از شخصیتهای آرام و متین ناگهان به ارمشگران و مطربانی شوخ و حراف بدل میشوند که دلیل وجودیشان خنداندن و سرگرم کردن مخاطبان است نه روایت داستانی فاخر."