خلاصه ماشینی:
"اما تئاتر ایران یک مهاجر دیگر را هم به خود پذیرفته است که برای شناخت آن باید به اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 میلادی گزارش برگردیم،یعنی ورود تئاتر غرب به ایران.
به این ترتیب تقریبا در زمانی نزدیک به 50 سال،آنچه که به عنوان تئاتر غرب در ایران شناخته میشد،باقیمانده کهنه شدهای از رومانتیسیسم و سانتیمالنتالیسم غرب بود که به دلایلی کاملا غیر زیباشناسانه و غیر مردمی،و با رویکردی سیاسی برای تبلیغ یا تخدیر،به نمایش درمیآمدند.
در فاصله بین این جهان بیرون و درون،جهان سومی وجود دارد که نوعی از آگاهی فردی در آن زاده میشود و همین آگاهی فردی،باعث تفاوت و تمایز بین آدمها است.
این همان چیزی است که میتوان از آن به عنوان مهمترین خصوصیت تفکر ایرانی یاد کرد،همان نقطه عطفی که در تئاتر امروز ایران و آثار کارگردانی که نامشان را خواهم برد،به شدت مورد توجه است."