خلاصه ماشینی:
"هنر،فتوریسمی که در ایتالیا با جنگ جهانی اول از صحنهء فعالیتهای هنری پایین کشیده میشود لیکن در شوروی به دلیل ایدئولوژیک بودن انقلاب، مناسبات اجتماعی و مشخصا نفس جنگ،فتوریسم نهتنها نابود نمیشود بلکه به حیات خود تا مدتها با اقتدار ادامه میدهد.
(مگر نه آن بود و هست که دیگر متن،به غیر ارزشهای ادبی،ادب،اخلاق موازین و مفاهیم درون متنی یا( Concept )های عهد عتیق و جدید بهدست سردمداران بورژوازی ابتدا رنگ باخته و سپس نابود شدند و پوستهای میان تهی از آنها باقی نماند و قاریان و مفسران جدید آنها نه بر متن،بلکه بر صورت یا ساختار صوری آن توجه نموده،بانگ برآوردند که اگر خواهان دستیابی به محتوا و درون این پوسته هستید،باید که بر تکتک عناصر آن یا همان آجرهای سازندهء بنا اشراف یافته،سپس با این علم و آگاهی و تشرف،تمامی اجزاء صورت،مانند-نوع چیدن آجرها،شکلهای روی آجرها، ملات مابین آجرها،دست سازندهء آجرها،ذهنیت دست سازندهء آجرها به هنگام چیدن آنها،نگاه ایدئولوژیکی ذهنیت دست سازندهء آجرها و نوع کارگذاشتن آنها و احتساب گرما و سرمای محیط و میزان ماتریال به کار رفته در ملات آجرها،عرض،ارتفاع،حجم و عمق آنها و...
یعنی به اعتبار(یونگ)ماسکهای متعددی برای این صورت در نظر بگیریم که با کنار رفتن تمامی آنها(که به تعبیر دریدا،امری محال است.
بدین معنا که در غایت امر،اتفاقی که در«کیرللی» حادث میشود این است که پس از برداشتن ماسک از صورت شخصیتها صورت واقعی آنها آشکار نمیشود.
در طی سالهای کاری که پیراندللو میکند-به تعبیر خود او-تبدیل انتلکت به عاطفه یا هر حرکت عاطفی(در اروپا نمایشنامههایی که به ذکر مصائب مسیح میپردازند نیز پاسیون اتلاق میشود)است.
آیا رخدادها واقعا عقلانی است؟یا نوعی Passion است؟کدام صورت و کدام محتوا است؟گذشته از این،اصالت و رسالت پدیدهها با کیست یا چیست؟ در حقیقت در پس پشت عمل و سر قهرمان پیراندللویی رنج فراوانی وجود دارد که ناشی از همین پرسش است."