خلاصه ماشینی:
"امری که در بازخوانی صحنهای خسرو حکیم رابط و ناصر حسینی مهر رویکردی واژگونه یافته است و به درامی اکسپرسیو،اغراق شده و به شدت ضد امپرسیونیستی بدل شده که در وهلهء نخست ارتباط چندانی با دنیای چخوف و فضاسازی و شخصیتپردازی بیوزن و سیال اثر او ندارد و از سوی دیگر سوق دادن مضامین جاری در این داستان بلند به سوی نوعی احساساتگرایی شعارزده به جای شخصیتهای باورپذیر،ظریف و حساس با تیپهایی تکبعدی در قالب درامی صحنهای،دامنهء تاثیرات اثر را محدود و ناکارآمد میکند.
نخست رویکردی که تلاش داشته با انعکاس بخش عمدهای از کشمکش راگین و گروموف که در دیالوگهای داستان جریان دارد مخاطب را در برابر دنیای ذهنی آن دو بهگونهای که چخوف ترسیم کرده قرار دهد و در عین امکانات محدود خویش به مکالمات این دو شخصیت وفادار باشد و از سوی دیگر دیدگاهی که تلاش داشت فارغ از دنیای ذهنی و فضای داستان تیره و تار چخوف،زیباییشناسی متفاوتی را بر کار سوار کند و جهانی مستقل از آن را پدید آورد که گرایش به نوعی کمدی رفتارهای اغراق شده داشته است.
اگر نمایش را به دو نیمهء 06 دقیقهای تقسیم کنیم در نیمهء نخست،این تقابل گروموف و راگین است که در کانون روایت قرار دارد و با تمام آسیبهای ذکر شده جذابیتهایی را برای تماشاگر در بردارد،اما در نیمهء دوم و با تمرکز اثر بر جنبهء بیرونی شخصیتها و دور شدن از هر نوع عمقپردازی در انگیزهء آنها جذابیت خودش را از دست میدهد و در پایان نیز به مسیری بر خلاف نیمهء نخست میرود."