خلاصه ماشینی:
"آیا این به علت ساختارشکنی و تاثیرات آوانگارد در هنر بعد از دهه شصت است؟یا کمبود نمایشنامهنویسان دقیق و با کیفیت؟آیا میتوان پیشبینی کرد که حل این معضل باید توسط چه کسی یا چه ارگانی حل میشده؟و یا در جایی که برای کودکان نسل امروز که سادهترین سرگرمیهایشان بازی با پیچیدهترین بازیهای کامپیوتری است،دهها نمایش دربارهء آموزش مسواک زدن تولید میشود،میتوان در مورد پیشرفت و آیندهء حرفهای تئاتر کودک و نوجوان حرفی به میان آورد یا خیر؟ نویسندگان اغلب در موضوعات نمایشنامههای خود مبحث نصیحت محوری را غالب بر مسایلی دیگر قرار میدهند و برای ایجاد فضایی نو به جای آنکه نوع نگاهشان را تغییر بدهند به خلق شخصیتهای خیالی و تصنعی میپردازند که در عین نوآورانه بودن جذاب نیز باشد.
طبق نظر روانشناسان تولید آثار هنری ویژه کودکان و نوجوانان؛خلق شخصیتهای باورپذیر و منطقی زمانبر است و این زمان جوابگوی رشد مخاطب نیست و برای اینکه بتوانیم به سرعت مخاطب قدم برداریم،باید از شخصیتهای موفقی که در گذشته خلق کردهایم با شیوهای جدید و هدفی تازه در تولیدات خود استفاده کنیم.
جوهر کلام ایجاد قصه برای نمایشنامهای جدید با فضایی تازه توسط شخصیتهای شناخته شدهء ادبیات نمایشی کودکان است،و حال آنکه چگونه تجربه کردن این شیوهء قصهسازی در پیدا کردن رابطهای است که شخصیتهای قصههای متفاوت با یکدیگر دارند.
در مجموع زمانی که نویسنده فرصت یا توانی برای خلق شخصیت محکم و با منطق ندارد میتواند از قصهسازی از قصهها استفاده نموده و غیراز این که فرصت دیگری برای احیای سنتهاو داستانهای قدیمی ایجاد کرده، نمایشی بدون آسیب را با نوع نگاه جدیدش به مخاطب عرضه کرده است."