Skip to main content
فهرست مقالات

گزارشی از تاریخچه ضبط وعلامت گذاری قرآن

نویسنده:

(8 صفحه - از 34 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : علامت ،قرآن ،ضبط ،مصحف ،تاریخچه ضبط و علامت‌گذاری قرآن ،قرآن کریم ،کسره ،قرائت ،علامت‌گذاری ،علامت‌گذاری حروف و کلمات قرآن ،کلمه ،مد ،شیوه ،سکون ،مصاحف ،تاریخچه ضبط و علامت ،علائم حروف و کلمات قرآن ،عثمان‌طه ،حرکات ،قرآن عثمان‌طه زیر حرف ،فتحه ،تشدید ،خط عثمان‌طه ،هندی ،خط ،حذف ،مصحف‌های خط عثمان‌طه ،قرائت قرآن ،وصل ،مصحف عثمان‌طه حرف

خلاصه ماشینی:

"یکی دیگر فرموده بود، چرا این کار را کرده‌اید؟بعضی عمل ما را تا گذاری قرآن [به تصویر صفحه مراجعه شود] ما دو قسم کتابت قرآن داریم: یکی«رسم المصحف»، دیگری«ضبط»که عبارت است از علامت‌گذاری حروف و کلمات قرآن و استفاده از علاماتی مثل:فتحه، کسره، ضمه، سکون، تنوین، تشدید و... بعد از پدید آمدن دو روش فوق، دو نظر در مورد میزان به کار گیری این علائم به وجود آمد: نظریه اول بعضی معتقد بودند، باید تمام علائم حروف و کلمات قرآن مشخص و نوشته شوند. وجه اختلاف آن‌ها نیز این است که گروه اول دیدی افراطی در مورد میزان به کارگیری ضبط داشتند، ولی گروه دوم میزان استفاده از حرکات را دلیل سهولت یا بعضی معتقد بودند، باید تمام علائم حروف و کلمات قرآن مشخص و نوشته شوند. همچنین در کلمه«فی»در شیوه‌های ایرانی و ترکی، زیر حرف«ی»الف مقصوره گذاشته شده است، ولی در شیوه هندی زیر حرف«فاء»کسره و روی حرف«ی» سکون، و در قرآن عثمان‌طه زیر حرف«فاء»کسره قرار دارد و حرف«یاء»بدون علامت آمده است. این علامت کمکی یا حرکت کوتاه است، یا در مورد صدای کشیده الف مقصوره، مثلا کلمه «اوذینا»که در مصاحف گوناگون برای صدای«و»، در کنار یا روی آن، حرکت ضمه قرار داده‌اند و برای«ی»، یک الف مقصوره یا کسره در زیر آن آمده است. کلمه اذا اگر به همین صورت کشیده خوانده شود، حرف ذال بدون علامت است، ولی در موردی مانند«إذا الجبال»، روی ذال فتحه قرار گرفته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.