Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به نامه های عین القضات همدانی

نویسنده:

(3 صفحه - از 21 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : عین القضات، نامه‌های عین القضات همدانی، بو، گنوسی، عین القضات بو علی، آثار عین القضات همدانی، آثار عین القضات، دکتر منزوی، عقل، اسلامی

خلاصه ماشینی: "دکتر منزوی در مقدمه جلد سوم نامه‌ها کوشیده‌اندبا بیان خاص خود سیستم اندیشه‌گری عین القضات رادر نگرۀ تاریخی-جغرافیایی تفکر ایرانی-اسلامیجای دهند که آن مقدمه بسیار خواندنی و پر مطلباست،گر چه نکته‌گیری‌هایی بر آن داریم. &%01109AMKG011G% *دکتر منزوی در مقدمه جلد سوم نامه‌ها کوشیده‌اندبا بیان خاص خود سیستم اندیشه‌گری عین القضات را در نگرۀ تاریخی-جغرافیایی تفکر ایرانی-اسلامی جای دهند که آن مقدمۀبسیار خواندنی و پر مطلب است،گر چه نکته‌گیری‌هایی بر آن داریم. مسلمین نیز آن کتاب اثولوجیا رااشتباها به ارسطو نسبت دادند و«جمع بینرای الحکیمین»نوشتند و تنها ابن رشد توانست بهارسطوی واقعی نزدیک شود،ولی این تأثیری در علماسلام نداشت زیرا آن اشتباه یا اختلاط کار خود را کردهبود و نظریۀ فیض و صدور-که در واقع ربطی به ارسطوندارد-میان مشائیان و اسلام جای خود را باز کرد بلکهمی‌توان گفت نود درصد فیلسوفان اسلامی(مشائی واشراقی و صدرایی)بر نظریۀ فیض و صدور کهاندیشه‌ای است افلوطینی-و البته ریشه در شرق داشتهاست-گردن نهادند. این مواردی که گفته شد از آن جهتاست که به گمان اینجانب کل دیدگاه دکتر منزوی درتجلیل تفکر عرفانی مسلمین مخصوصا تأکید و تکیهبر رگۀ ایرانی و گنوسی آن،قابل قبول و شایستۀ بحث وتحقیق است ولی گاهی شواهد و موارد خاصی کهمی‌آورند و در به هم ریختن همۀ گرایش‌هایدگر اندیشان طول تاریخ اسلامی پر دور می‌روند،ممکناست به نظر کسانی نتیجه‌گیری‌های ایشان نادرستبیاید حال آن که در کل برداشت غلطی نیست ولیدلایل و سؤال‌های نامناسب آن را مخدوش می‌سازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.