Skip to main content
فهرست مقالات

نقد ادبی در سده ی بیستم

نویسنده:

(5 صفحه - از 20 تا 24)

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%01610AMKG016G% آثاری از این دست البته زیاد از آنچه نزد ماآشناست،دور نیست و ما می‌توانیم هم محتوای تراژدیو هم آنچه را ناقدان و مفسران درباره‌ی آن نوشته‌انددریابیم اما گمان نمی‌رود که ما بتوانیم به آثار جدیداروپائی و آمریکائی در مثل با قصه‌هائی مانند«مرگدرونیز»توماس‌مان یا«به سوی فانوس دریائی»ویرجینیا و ولف به آسانی آشنا شویم و نقد و تفسیر آنهارا دریابیم. البته برخی از آثار بزرگ هنری مانند جنگ و صلحتالستوی یا«بابا گوریو»ی بالزاک زود با ما آشنا می‌شود وطبعا نقد و تفسیر آنها نیز برای ما طرفه‌تر است اماگمان نمی‌رود که آثاری مانند اشعار سن‌ژون پرس ووالری یا رمان‌های وولف و جویس نیز به همین سادگیبا ما ارتباط یابند چه برسد به نقد و تفسیر آنها،به ویژهدر دبستان‌های فرمالیسم یا ساختارشکنی کهتوضیح‌ها و تفسیرهائی بدست می‌دهند که متکی بهفلسفه و علم جدید و برخی از مفاهیم فرهنگ یونانی ورومی است و غربی‌ها در زندگانی اجتماعی خود مدام باآن‌ها سرو کار دارند در حالی که ما اگر هم از لحاظ نظریبا آنها آشنا شده باشیم از لحاظ عاطفی انسی با آنهانداریم. آنچه در مثل فروید درباره‌ی«لئوناردو داوینچی»یا«داستایفسکی»و مشکل پدرکشی در برادران«کارمازوف»نوشته یا آنچه لوسین گلدمن درباره‌یپاسکال یا راسین پیش کشیده در واقع نقد نیست،تفسیر و توضیح متن است از چشم‌اندازی خاص و گرچههمه‌ی این‌ها برای درک اثر سودمند است،به مرز نقدادبی نمی‌رسد ولی شاید همه‌ی این‌ها بتواند در دستفیلسوف و هنرشناسی بزرگ به صورت نظامی جامع وارزشمند-که همه‌ی جهات اثر هنری را در نظر می‌آورد-نمایان و عرضه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.