خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر کار گردآوری قصههای ایرانی توسطپژوهندگان و علاقمندان ایرانی با بیش از یک قرنتأخیر در ایران آغاز شد،اما از همان ابتدا گردآورندگانایرانی روشی ناصواب را انتخاب کردند و در ثبت و ضبطروایتهای گوناگون قصهها به زبان و گویش و شخصیتراویان توجه نکردند.
امید میرود با بر شمردن برخی از این لغزشها آثار آیندۀایشان بینقص و بر مبنای اصول علمی به دوستدارانفرهنگ مردم تقدیم شود: 1-گردآورندۀ«چهل گیسو طلا»گلچینی شامل 24قصه از ده شهر استانهای مازندران،گلستان و منطقهترکمن صحرا گردآورده است که برای شناساییسید احمد وکیلیان {UU}افسانههایچهل گیسو قصههای منطقه بسنده نیست و از بعضی از شهرهامانند بهشهر،قائم شهر،پل سفید،آمل،نوشهر وتنکابن تنها یک قصه نقل شده است.
در صورتیکه راه درست آن بودکه گردآورنده تمام قصهها بویژه قصههای ترکمن راعینا با گویش مردم ثبت و آوانویسی میکرد و آنگاه بهفارسی برمیگرداند.
(4)-فرهنگ مردم کرمان-در لریمر/آداب و معتقدات ایرانیان ازهانری ماسه/قصههای مشدی گلین خانم از ساتن (5)-طبقهبندی قصههای ایرانی-ص 18 (6)-دوازدهمین کنگره قصهشناسی در تابستان 1377(1998میلادی)با حضور بیش از چهار صد پژوهشگر عضو از شصت کشورجهان در شهر گوتینگن آلمان برگزار شد.