Skip to main content
فهرست مقالات

هزاره دوم شعر فارسی

نویسنده:

(4 صفحه - از 20 تا 23)

کلید واژه های ماشینی : شعر، هزاره، شاعر، زبان، ادبی، هنری، شفیعی، باد، شعر فارسی، آیینه، شکل، واژگان، ذهن، ایده، ساخت، بافت‌های لفظی، هستی، هسته، آب، حدودی ازبافت‌های لفظی آثار شکل، شعر شفیعی، اثر، تصویر، انسان، جملات، ساختار، اثر ادبی، زبان شاعرانی ماننداخوان ثالث، ذهن شاعر و ساختار شعر، تکوین شکل نهایی شعر شفیعی

خلاصه ماشینی: "نمونه دیگر:پروانه‌ای/بر برگ‌های آسمان‌گونگل ابری/و برگ‌ها/در باد و/باد آکنده از باران/و باد وباران در زلال روشنای صبح/و صبح/از آن صبح‌هایناب بیداران(هزاره 213) در شعر دیگری جهان را در چرخه‌ای دوار ومنظومه‌ای سیار چنان تصویر می‌کند که همه چیز آنتو در تو و به هم پیوسته و در درون آن یک هسته است:نسیمی ورق می‌زند/برگ‌های سپیدار را/در شعاع گلزرد/و گنجشک با هوشیاری/ می‌آموزد از هر ورقگونه‌گون معرفت‌ها که این باغ در هسته‌ای بوده/و آنهسته در هسته‌ای/تا جهان بوده این هسته پیوستهبوده است/(هزاره 443) این گونه است که هستی در ذهن نظام‌مند شاعر،معنادار و نظام‌مند می‌شود. شفیعی گاه بر یک پدیده چنان دقیق و عمیق می‌نگردکه نگاه او با آن گره می‌خورد و شعر تصویری‌اش یککلیت واحد بدون زواید می‌شود درست مثل یک عکساز نمای نزدیک: «در اقلیم پاییز» آن بلوط کهن،آنجا،بنگر/نیم پاییزی و نیمیشبهار:/مثل این است که جادوی خزان/تا کمر گاهش/(به تصویر صفحه مراجعه شود)با زحمت/رفته‌ست و از آنجا دیگر/نتوانسته بالا برود/(آیینه 358) نقطه‌چین عبور پرندگان که نقطه‌چین عبور پرندگان،آنجا/در آن فرازفراز/نشان حذف شب است/و نمونه ایجاز/پرندگانغریب/به روی/سربی/سرد/سپیده/در پرواز. چرا که جلوۀ مصالح رنگارنگ شعر و تمهیداتو طمطراقی همچون حسامیزی،آشنایی‌زدایی،جدولضرب،کلمات،استعاره‌های رنگین و در یک کلام نبردخیال با منطق زبان را شعر ناب و مطلق می‌پندارندغافل از این که این همه مصالح و تمهیداتی است برایساختن«شکل‌های جاودانه»و در حقیقت هنر یعنیعمارت شکل و خلق پیکرهایی با هویت خاص. بدون شک تنها شکل هنری بدیع و مستحکم است کههمۀ این ابعاد را در خود دارد و شعر شفیعی از جملهاشعاری است که عقل و عاطفه و خیال را لذت می‌بخشدشکل‌مندی آن نیز بقا و جاودانگی‌اش را تضمین می‌کندشعر او هنر مطلوب اهل فضیلت و خرد است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.