Skip to main content
فهرست مقالات

از نظریه تا عمل

مصاحبه شونده:

(4 صفحه - از 24 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : نقد، زبان، ادبی، سارتر، ناقد، اسلوب نوشتار، اثر، زنان، درجه‌ی صفر نوشتار، نقد نو

خلاصه ماشینی:

"بارت نظریه‌پرداز جسوری است و می‌تواندبرای همۀ ما نمونه‌ای باشد که از گفتن حرف‌های تازهنترسیم و تأویل‌ها و برداشت‌های ذهنی خود را دست کمنگیریم و نیز از گسترۀ دانش بارت بیاموزیم که هر چندتخصص و تمرکز در یک زمینه ویژگی مهم کار در عصرحاضر است،اما برای رسیدن به نتایج نو و خلاق بایدزمینه‌های گوناگون را آزمود. بارت در پاسخ به آنها درسال 1966 نقد و حقیقت را نوشت با این دیدگاه کهنقد در بازنگری آثار کلاسیک با برداشت‌های نو آزاداست و این یکی از نشانه‌های روندهای منظمارزش‌یابی در ادبیات است. ویژگی‌های نقد نو از دیدگاه بارت چیست؟ در درجۀ اول نقدی‌ست نمادین و تکیۀ اساسیآن بر تأویل است دوم آن که برای برگرداندن اثر بهخودش و بررسی آن ابتدا از اثر بیرون می‌رود،بهقلمروهای فلسفه،تاریخ،روانکاوی،جامعه‌شناسی،نظریۀ ادبی و زبان‌شناسی،اسطوره‌شناسی و زمینه‌هایدیگر وارد می‌شود و سپس دوباره به اثر برمی‌گردد. بارت بر آن است که زباننقد دو گونه مناسبت در خور دارد:مناسب زبان نقد بازبان نویسنده و مناسبت این زبان-موضوع با دنیا. تفاوت دانش ادبیات با نقد ادبی چیست و آیا بعد ازبارت واقعا دانش ادبیات پدید آمد یا نه؟ بارت با پیشنهاد پی‌ریزی دانش ادبیات در کتابنقد و حقیقت یک پیچیدگی ناساز را حل کرد ازطرفی می‌گوییم اثر گشوده به تأویل‌های گوناگون استو از طرفی دیگر آزادی ناقد را به رسمیت می‌شناسیم کهتنها از یک زاویه و دریچه به اثر بپردازد. نقد درذات خود دمکرات است و معتقد به مکالمه،گفتگو و(به تصویر صفحه مراجعه شود)آزادی انسان‌ها در تأویل و این فرق دارد با برخوردی کهبرخی نقد پیشگان(!)در مجلات با آثار نویسندگان وشاعران می‌کردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.