Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دستورهای املاء و انشاء

نویسنده:

(2 صفحه - از 38 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : دستورهای املاء و انشاء، زبان، نظام جدید آموزش متوسطه، دستور کتاب زبان فارسی نظام، بخش دستور کتاب زبان فارسی، تلفظ، کتاب زبان فارسی نظام جدید، زبان فارسی نظام جدید آموزش، زبان فارسی، واج، نگارش، کتاب، واژه، ادبیات فارسی و زبان فارسی، علمی، مطالعه علمی زبان، عربی، استاد فقیهی، نگرش، سخن، مردم، کتاب استاد فقیهی، استاد فقیهی سالها، آموزش متوسطه آموزش، نظام آموزشی جدید ایران، دستور زبان، جمله، تلفظ و نگارش، ایران، شکل درست نگارش

خلاصه ماشینی: "یعنی اگر اکثریت مردم جامعه فارسی زبان ایران،واژه«عطر»را با فتحه(ع)تلفظ کند،همین درست و علمیخواهدبود نه شکل عربی آن که با کسره(ع)است. در این کتاب‌ها که بر مبنای تفکیک بین زبان وادبیات تألیف شده‌اند،زبان‌آموزی در چهار بخش تنظیمشده است:1-زبان‌شناسی 2-نگارش 3-دستور 4-املاء. اکنون نکته جالب این است که سالها پیش و قبل ازطرح این نوع نگرش به زبان،کتابی نوشته شده است کهبه طور فطری و شهودی،مباحث و مقولات یاد شده را بهاجمال و اختصار بیان کرده است: دستورهای املاء و انشاء از استاد علی اصغر فقیهیکه اکنون به چاپ ششم رسیده است(بهار 1377،انتشارات باورداران) این کتاب دو قسمت مجزا دارد: 1-املاء 2-انشاء. »(ص 93 همان) مطالبی را که استاد فقیهی مطرح کرده‌اند،در اغلبکتب زبان‌شناسی می‌توان دید و در کتاب زبان فارسی 3و 4(صص 95-93)تحت عنوان نظام آوایی زبان آمدهاست. درباره اتصال و انفصال کلمات مرکب،روش اینکتاب(کتاب استاد فقیهی)درست و علمی و مبتنی براستعداد ذاتی کلمات فارسی است. این قمست همیادآور بخش دستور کتاب زبان فارسی نظام جدیدآموزش متوسطه است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.