خلاصه ماشینی:
گروه منتقد که به رغم سابقۀ طولانی هنر زبان فارسی،عمر چندانی ندارد،وجود خود را بیش از همنشینیهنرمندان با هم،مدیون حضور ایشان در محضرریش سفیدان راه رفتهای است که به اصلاحشان نظمهر گوهر ناسفتهای راست میشد،و همین میراثریش سفید منشی،اکنون هم راه تنفس نقد را تنگ کردهو هم جایگاه منتقد به عنوان هنرشناس را برای ایجادرابطۀ کامل بین هنرمند و هنردوست دچار تزلزل کردهاست.
کتاب«آوازچگور»نوشتۀ محمد رضا محمدی آملی که در جهتمعرفی شعر و زندگی اخوان ثالث شکل گرفته است،تلاشی برای رسیدن بهاین گونۀ اصیل نقد میباشد؛هر چند نویسنده خود معترف است که ناخواسته در گفتگوبا اشعار اخوان دچار اقتدارگرایی شده است.
مؤلف در گزارش و تحلیل شعر اخوان بدون آنکه دربرابر نام بزرگ این شاعر گرانمایه مسحور شده ومنطقش را از دست بدهد فراز و فرودهای شعرش را بررسیده و چشم انداز تقریا مطلوبی برابر خواننده قرارداده است.
نویسنده دریافتهای خود از شعر اخوان را گاه بدونمنصور مؤمنی {UU}تعبیریاز رؤیای اخوان &%01809AMKG018G% ارائه دلیلی برآمده از متن بازگو کرده که هر چند درمواردی برای خوانندۀ آشنا با خوان،مورد قبول مینمایدولی بیان مطلبی چون این که شعر سترون«اگر چه ازهمۀ قواعد ادبی شعر نیمایی پیروی نمیکند و نمیتوانآن را به عنوان نمونۀ موفق یک شعر نیمایی دانست امابیانگر ورود اخوان به دنیای شعر نو است»(ص 116)یاشعر اخوان«نظمی ساده از کلمات نیست.
اخوان را بهعنوان شاعر شکست،دیگر ناقدان نیز پیش از اینمعرفی کردهاند و خود او نیز در زمان حیاتش مخالفتی بااین عنوان ابراز نداشته است؛اما آنچه جای بحث داردعواملی است که نویسنده برای بروز این نشان در شعراخوان طرح میکند.